Ferdigstillelsen av nye riksveier nådde et bunnivå i 2023. Illustrasjon: Christian Aschjem
2023: Et bunnår for norsk veibygging
12,5 kilometer nye riksveier ble tatt i bruk i fjor. Lavere takt i veibyggingen her til lands er ikke registrert i løpet av de siste 15 år, viser tall fra Samferdselsdepartementet.
Tallene på antall kilometer ferdigstilte riksveier som er blitt åpnet for trafikk har danset både opp og ned i løpet av den siste 15-årsperioden, viser tall som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gir et et skriftlig svar i Stortinget til Fremskrittspartiets Erlend Wiborg. Men aldri har de vært lavere enn i 2023, da beskjedne 12,5 kilometer ble åpnet.
Det er særlig Statens vegvesen som har fått merke nedgangen i bevilgningstakten til veibyggingen de siste årene. Man skal ikke lenger tilbake enn til 2019, da de ferdigstilte over 150 kilometer nye riks- og europaveier. Toppåret var 2009, da de leverte 157 kilometer ferdig vei.
Sammenlagt er det allikevel imponerende tall for hva som er ferdigstiult i løpet av 15-årsperioden. For Statens vegvesen dreier det seg om hele 1.048 kilometer med nye riksveier. Nye Veier, som ble etablert i 2016 og som leverte sine første ferdige prosjekter i 2019, har til sammenligning ferdigstilt 124 kilometer vei.
Stortingsrepresentant Erlend Wiborg sier til Byggeindustrien at spørsmålet til statsråden ble stilt for å skaffe seg et fullstendig bilde om takten i veiutbyggingen her til lands de siste 15 årene.
–Oversikten viser jo at det har vært en dramatisk nedgang i utbyggingstakten av nye veier her til lands under dagens regjering. Og jeg er ikke overrasket! Mens nesten alle andre budsjettområdet har hatt en økning i sine budsjetter, har samferdselssektoren vært taperen i de tre årene vi har hatt denne regjeringen.
Wiborg forteller at han i sitt opprinnelige spørsmål ba om å få tallene fordelt på fylker, noe han ikke fikk i svaret fra statsråden. Derfor har han nå stilt et tilleggsspørsmål, der han ønsker en oversikt over den geografiske spredningen av veimidlene.