Ferdigstillelsen av nye riksveier nådde et bunnivå i 2023. Illustrasjon: Christian Aschjem
Ferdigstillelsen av nye riksveier nådde et bunnivå i 2023. Illustrasjon: Christian Aschjem

2023: Et bunnår for norsk veibygging

12,5 kilometer nye riksveier ble tatt i bruk i fjor. Lavere takt i veibyggingen her til lands er ikke registrert i løpet av de siste 15 år, viser tall fra Samferdselsdepartementet.

Publisert Sist oppdatert

Tallene på antall kilometer ferdigstilte riksveier som er blitt åpnet for trafikk har danset både opp og ned i løpet av den siste 15-årsperioden, viser tall som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gir et et skriftlig svar i Stortinget til Fremskrittspartiets Erlend Wiborg. Men aldri har de vært lavere enn i 2023, da beskjedne 12,5 kilometer ble åpnet.

157 kilometer ble åpnet i 2009

Det er særlig Statens vegvesen som har fått merke nedgangen i bevilgningstakten til veibyggingen de siste årene. Man skal ikke lenger tilbake enn til 2019, da de ferdigstilte over 150 kilometer nye riks- og europaveier. Toppåret var 2009, da de leverte 157 kilometer ferdig vei.

Sammenlagt er det allikevel imponerende tall for hva som er ferdigstiult i løpet av 15-årsperioden. For Statens vegvesen dreier det seg om hele 1.048 kilometer med nye riksveier. Nye Veier, som ble etablert i 2016 og som leverte sine første ferdige prosjekter i 2019, har til sammenligning ferdigstilt 124 kilometer vei.

Dramatisk nedgang

Stortingsrepresentant Erlend Wiborg sier til Byggeindustrien at spørsmålet til statsråden ble stilt for å skaffe seg et fullstendig bilde om takten i veiutbyggingen her til lands de siste 15 årene.

–Oversikten viser jo at det har vært en dramatisk nedgang i utbyggingstakten av nye veier her til lands under dagens regjering. Og jeg er ikke overrasket! Mens nesten alle andre budsjettområdet har hatt en økning i sine budsjetter, har samferdselssektoren vært taperen i de tre årene vi har hatt denne regjeringen.

Wiborg forteller at han i sitt opprinnelige spørsmål ba om å få tallene fordelt på fylker, noe han ikke fikk i svaret fra statsråden. Derfor har han nå stilt et tilleggsspørsmål, der han ønsker en oversikt over den geografiske spredningen av veimidlene.

Nedgang i utbyggingstakten av nye veier her til lands under dagens regjering, er dramatisk, mener Erlend Wiborg (FrP).
Nedgang i utbyggingstakten av nye veier her til lands under dagens regjering, er dramatisk, mener Erlend Wiborg (FrP).Bibben
Powered by Labrador CMS