25 meter lange Stølen bru er den første prefabbrua som bygges i prosjektet. Foto: Geir Haga.
Foto: Geir Haga.
Foto: Geir Haga.
Foto: Geir Haga.
Foto: Geir Haga
Foto: Geir Haga.

Kruse Smith monterte første prefabbru ved Nye Veierprosjekt

Denne uken startet Kruse Smith monteringen av den første av flere prefabbruer ved utbyggingen av ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Kruse Smith utfører som kjent brubyggingen ved E18 Tvedestrand – Arendal i underentreprise for totalentreprenør AF Gruppen. Både byggherren Nye Veier og AF Gruppen signaliserte tidlig at det var et ønske om å bygge noen av betongbruene i prosjektet med prefabløsning. Denne uken kunne Kruse Smith ta imot det første trailerlasset med betongbjelker fra betongelementprodusenten Bjørn Hansen.

Milepæl

Finn Erik Espegren, a vdelingsleder anlegg konstruksjon i Kruse Smith, beskriver monteringen av de første prefabrikkerte brubjelkene som en viktig milepæl for både E18-prosjektet og for arbeidet med å effektivisere og industrialisere norsk veibygging.

– Kruse Smith skal være en fremoverlent brubygger, og ser i likhet med AF Gruppen og Nye Veier muligheter i å effektivisere, standardisere og industrialisere brubygging. Vi tror elementbruer kan være en effektiv metode for raskere, billigere og potensielt også sikrere brubygging, og det ønsker vi selvsagt velkommen, sier han til Byggeindustrien.

Åtte prefabbruer

Det er den 25 meter lange Stølen bru som er den første prefabbrua som bygges i prosjektet. Ifølge Espegren er det per i dag åtte bruer som er planlagt med prefablementer, og alle er 25-30 meter lange.

– Vi har veldig tro på at prefabbruene vil gi gevinster i form av raskere bygging og ikke minst sparer man arbeidstimer i høyden, som både er risikofylt og kostbart, sier han.

150 bjelker

Ifølge elementprodusenten Bjørn Hansen omfatter brukontrakten ved E18 Tvedestrand - Arendal produksjon og levering av nærmere 150 forspente betongbjelker med mellomliggende forskalingsdekker. Transporten går først via sjøveien fra Forsand i Rogaland til Arendal med båt, og blir deretter kjørt på vei det siste strekket.

Powered by Labrador CMS