Trysfjordbrua er den største konstruksjonen i prosjekt E39 Kristiansand vest - Mandal øst.
Trysfjordbrua er den største konstruksjonen i prosjekt E39 Kristiansand vest - Mandal øst.

E39 Kristiansand – Mandal åpnet for trafikk

Torsdag åpnet Nye Veier og AF Gruppen den 19 kilometer lange strekningen mellom Kristiansand vest – Mandal øst for trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Anleggsstart for prosjektet var oktober 2018. Etter fire års byggetid er prosjektet ferdig helt som planlagt. Trafikkpåsetting skjer før den offisielle åpningen 9. desember, skriver Nye Veier i en pressemelding

- Vi erstatter en strekning preget av mange ulykker og store trafikale utfordringer, spesielt vinterstid. Veien gir en helt ny sikkerhet for trafikanten, i tillegg til forutsigbarhet og redusert reisetid. Alle veifarende får en enklere reisehverdag, sier prosjektsjef Harald J. Solviki Nye Veier.

Prosjektsjef Harald J. Solvik overleverte blomster til de første bilistene som kjørte inn på ny E39 fra Kristiansand til Mandal.
Prosjektsjef Harald J. Solvik overleverte blomster til de første bilistene som kjørte inn på ny E39 fra Kristiansand til Mandal.

Med trafikkåpning er det nå sammenhengende firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t fra Grauthelleren vest for Kristiansand sentrum og 26 kilometer til Mandalskrysset i Lindesnes. Der kobles nye og eksisterende E39 sammen via en tilførselsvei til sentrumsnært Mandal by, opplyser Nye Veier i meldingen.

4000 mennesker har i løpet av den fire år lange byggetiden vært delaktig i prosjektet. AF Gruppen er totalentreprenør og Norconsult hovedrådgiver.

Fakta om prosjektet

  • Det er bygget 19 kilometer ny firefelts E39 med fartsgrense 110 km/t
  • Prosjektet starter i området Fidjane i Kristiansand kommune og ender ved Døle bru helt øst i Lindesnes kommune.
  • Byggestart 9. oktober 2018.
  • Trafikkpåsetting 24. november 2022. Offisiell åpning 9. desember.
  • Totalentreprise med kontraktsverdi 4,7 milliarder kroner eks. mva.
  • AF Gruppen er totalentreprenør og Norconsult rådgiver. Kruse Smith Anlegg har bygget konstruksjonene i prosjektet.
  • Prosjektet omfatter tre planfrie kryss.
  • Tunneler (to løp): Mjåvannshei 355 meter, Brulihei 913 meter, Volleberg 600 meter, Søgne 4000 meter, Lindeli 550 meter.
  • Lengre bruer: Bukksteinsvannet 130 meter, Rossevann 170 meter, Monan 400 meter, Trysfjord 534 meter.
Powered by Labrador CMS