Klaus Glad i Jørn Glad A/S kan fortelle om stor interesse rundt den nye bilen
Styringssystemet som skal brukes i bilen.
Her er semimodellen.

Lanserte elektrisk betongbil på Bauma

Liebherrs betongbil-avdeling har sammen med den skandinaviske importøren Jørn Glad A/S, Bellona, Statsbygg og NorBetong jobbet frem en betongbil med elektrisk trommeldrift – og denne fikk sin verdenslansering på Bauma i Tyskland denne uken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Den nye elektriske betongbilen er i stor grad blitt realisert gjennom det Bellona-initierte prosjektet for utslippsfri betongtransport og -leveranse til byggeplass (støttet av Pilot-E). Her har altså Liebherr, Liebherr-forhandler Jørn Glad A/S, NorBetong, Statsbygg og Bellona jobbet sammen om den nye løsningen.

Dette er en betongbil man har ventet på skulle bli presentert, men det har vært stort hemmelighold rundt utstyret før det nå altså ble lansert for publikum på Bauma. Og Jørn Glad A/S kan melde om stor interesse for den nye betongbilen.

Stor interesse

- Interessen på messen så langt har vært helt enorm. Det var ikke kjent at denne skulle bli lansert her på Bauma – men etter at dette ble kjent har vi hatt veldig mye besøk – og vi forventer at interessen bare vil øke på i dagene fremover. Det er spesielt i Danmark, og ikke minst i Norge, vi har sett den aller største interessen - men vi ser også at resten av Europa ser dette som en spennende og interessant utvikling, sier Klaus Glad i Jørn Glad A/S til Byggeindustrien.

Han har allerede fått flere konkrete kjøpsforespørsler fra norske kunder, og forventer å kunne signere den første avtalen relativt raskt.

- Vi har fått mange gode signaler på den nye maskinen og måten dette er gjort på. Betongbilen er som skapt for det norske markedet, med stadig strengere krav om utslippsfire og fossilfrie bygge- og anleggsplasser, mener Glad.

Den elektrisk drevne trommelen kan frakte alle typer betong, og har en kapasitet på 10 kubikkmeter betong og den elektriske driften bidrar til et betydelig redusert drivstofforbruk. Forbruket skal bli redusert med rundt 30 prosent, og bidrar også til lavere støy. Batterikapasiteten skal kunne vare en hel arbeidsdag, og man skal enkelt kunne justere hastigheten og forbruket på trommelen.

Betongbilen er bygget på et helt ordinært understell – og kan tilpasses alle merker.

- Det spesiell med Liebherr sin nyutviklede løsning er at man ikke trenger gjøre noen modifiseringer eller ombygginger av selve chassiset. Det benyttes som levert fra fabrikk, uten noen endringer på selve dimensjonene. Batteriet monteres under selve trommelen, med motor og mikser-girkasse mellom trommel og førerhus. Her kommer man lett til. Lading av trommelbatteriet skjer fra siden av bilen, og det benyttes en ordinær type 2 kontakt til dette, sier Glad.

Batteriet har en størrelse på 32 kWh og har 125 kW toppytelse med 60 kW kontinuerlig kraft.

- Mulig å skape reell endring
- Betongtransport krever mye energi og høy driftssikkerhet. Med dette viser vi at det er mulig å skape reell endring også i de mest krevende kjøretøyene og prosessene. Vi ser nå starten på en omfattende omlegging innenfor byggebransjen. Statsbygg, Liebherr og NorBetong har vist store ambisjoner i arbeidet. Vi i Bellona er strålende fornøyde med å ha slike partnere, sier Christian Eriksen, fagsjef i Bellona.

Han er takknemlig for Pilot-E-støtten til prosjektet.

- Dette hadde ikke kommet i gang uten dem. Deres nyeste utlysning retter seg spesifikt mot bygge- og anleggsvirksomhet, og jeg er svært spent på prosjektene som kommer ut av denne runden, legger Eriksen til.

Leveringsklar på nyåret

Glad forteller at betongbilen skal kunne settes rett i trafikk, og uten de store modifiseringene vil heller ikke pristillegget bli spesielt stort – selv om modellen naturligvis koster noe mer enn med tradisjonell drift på trommelen. Planen er at den nye betongbilen skal være leveringsklar på nyåret.

Helelektrisk

Det ble lansert en modell på et vanlig lastebilchassis og en versjon på semi-understell. Semimodellen ble også presentert i helelektrisk utgave – altså med elektrisk drift på selve bilen – og med noe større kapasitet. Denne modellen er imidlertid ikke tenkt levert til det norske markedet.

- Helelektrisk drift vil også bli tilgjengelig på begge modellene, det er kun snakk om tid. Dermed vil vi kunne tilby en meget god totalpakke med elektrisk drift på både trommel og bilen – og som helt sikkert vil bli spesielt interessant for det norske markedet. I tillegg jobbes det med elektriske betongpumper, så vi er definitivt inne i en spennende periode, og jeg tror utviklingen vil gå raskere enn vi tror med tanke på elektrisk drift innen betongbransjen, påpeker Glad.

Powered by Labrador CMS