De 2400 tonn tunge maskinene er spesialkonstruert for tunneldriving i hardt, norsk fjell.

TBM-ene i gang på Follobanen - se bildekarusell

Oppstarten av tunnelboremaskinene i Follobanetunnelen ble behørig markert mandag ettermiddag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Med en flaske Prosecco og en flaske Cava, døpte statsminister de to første TBMene for dronning Eufemia og dronning Ellisiv.

Proseccoen fra Italia og Cavaen fra Spania symboliserte det spansk-italienske joint venture-selskapet Acciona Ghella som skal drive tunnelboringen i Follobanetunnelen med TBM.

Deretter fyrte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i gang den første av dem – dronning Eufemia.

Spesialkonstruert for Norge

De 2400 tonn tunge maskinene er spesialkonstruert for tunneldriving i hardt, norsk fjell. De er laget ved Herrenknecht-fabrikken i Tyskland, fraktet til Norge i deler og satt sammen i fjellhallen på Åsland sør i Oslo.

Boring ut 2018

Fra det store anleggsområdet på Åsland skal alle fire maskinene betjenes frem til boringen etter planen er ferdig mot slutten av 2018. Her arbeider norske og utenlandske underentreprenører og leverandører som har kontrakter med totalentreprenøren for denne delen av Follobanen; Acciona Ghella.

Powered by Labrador CMS