Produktsjef for hjullastere i Pon Equipment, Fredrik Sætren, er glad for å kunne presentere den nye M-serien og K-serien fra Cat.

Nye Cat-hjullastere til Norge

Den nye Cat M-serie hjullastere er klar for norske kunder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Cat 966M og 972M har en rekke forbedringer i forhold til modellene de erstatter fra K-serien.

Maskinene har en egenvekt på henholdsvis 26 og 27 tonn, og oppfyller kravene til Steg 4 Final.

Cat 972M og 966M har differensialsperre som kan igangsettes under belastning.

–I tillegg har de mange oppgraderinger, blant annet transmisjon med lockup på konverteren, sier produktsjef for hjullastere hos den norske importøren Pon Equipment AS, Fredrik Sætren, til Byggeindustrien.

100 prosent differensialsperre

Maskinene har 100 prosent differensialsperre foran som kan igangsettes under belastning, noe som er unikt ifølge Sætren. I tillegg har de akseloljekjøling.

–Den nye M-serien har også en ny syv tommer touch-skjerm i hytta som viser alt av vital informasjon til føreren, eksempelvis drivstofforbruk og motortemperatur. DAB-radio og handsfree via blåtann er også standard. Maskinene er dessuten utstyrt med fjernåpning av døra som en sikkerhetsdetalj, sier Sætren.

Unik spakstyring

M-serien har videreført spakstyringen fra K-serien som er TÜV-godkjent i Tyskland helt opp til topphastighet, noe som ifølge Sætren er spesielt for Cat.

–De nye mindre K-modellene er også kommet til Norge. Cat 910K og 914K har en egenvekt på ca syv og ni tonn, og maskinene oppfyller Steg 3 B. Den største av dem, 914K, erstatter Cat 914G, mens 910K er en helt ny modell. Med disse maskinene er hjullaster-serien til Cat komplett i alle vektklasser, sier Sætren.

Z-bar

Samtlige Cat-hjullastere har Z-bar med god sikt til arbeidsverktøy og full parallellføring.

–De har også hydrostatisk transmisjon, og K-serien har en toppfart på hele 43 km/t, sier Sætren.

Cat 972 M

Driftsvekt standard maskin med skuffe ca 27.000 kg

Caterpillar 6-sylindret C9.3 turbodieselmotor, Steg 4 Final med ACERT–teknologi.

Effekt iht. SAE J1995 251kW(341hk)/1800 rpm.

Cat 966M

Driftsvekt standard maskin med skuffe ca 26 000 kg

Caterpillar 6-sylindret C9.3 turbodieselmotor, Steg 4 Final med ACERT–teknologi.

Effekt iht. SAE J1995 232kW(315hk)/1800 rpm.

Cat 910K/914K

Driftsvekt standard maskin med skuff ca 6 000 kg og 9 000 kg. Caterpillar C3.8 med steg 3B motorteknologi. Det er 97 hk i begge modellene. Forskjellen ligger blant annet i stabilitet, dekk dimensjon og hydraulisk effekt.

Powered by Labrador CMS