Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group

Full fyr på Facebook for el-hjullaster med diesel-fres

Ikke alt var elektrisk på el-hjullasteren som Rental Group presenterte i forrige uke, og det fikk kommentarfeltet til å koke.

Publisert Sist oppdatert

Forrige tirsdag hadde Rental Groups elektriske hjullaster LiuGong 856 HE lagt bak seg 21 driftstimer i løpet av ett døgn, og senere samme uke skrev Byggeindustrien om resultatet av testingen. Men bildene fikk observante lesere til å undre seg:

«Med en Øveraasen dieseldrevet fres ja... Så hjullasteren har ikke gjort det tunge brøyte/frese arbeidet, den har kun vært en elektrisk redskapsbærer til en dieseldrevet snøfres på rundt 750-1000hk.»

«Sikkert flotte greier, er det noen som vet om motoren på fresen er euro 6 eller om den spyr eksosen urenset ut?»

«Dummeste jeg har sett, fresen har diesel motor. Sett el på alt så tenker jeg en kan trekke fra 11 timer.»

Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar.

På Facebook har artikkelen publisert i forrige uke i skrivende stund fått 345 kommentarer, 692 reaksjoner og 16 delinger.

Fagansvarlig nullutslippsmaskiner i Rental Group, Kim Massey, bekrefter at fresen på el-hjullasteren går på diesel.

– Maskinen har lastbæret diesel-freser, det er det ingen tvil om. Men vi jobber sammen med Presis vegdrift for å bygge hydraulisk eller elektrisk drevet fres. Da vil fresen være drevet av maskinen, og vi har et 100 prosent utslippsfritt produkt, sier Massey til Byggeindustrien mandag formiddag.

Hovedpoenget her er at Rental Group har bevist at el-hjullasteren kan bære en snøfreser i minusgrader på en høyfjellsovergang, ifølge Massey, og at denne hadde 21 driftstimer i løpet av et døgn.

Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar. Foto: Rental Group
Den elektriske hjullasteren LiuGong 856 HE har brøytet E16 på Filefjell og Hemsedalsfjellet siden i januar.

– Hvor lenge kunne hjullasteren gått uten lading dersom fresen skulle tatt energi fra batteriet?

– Da ser vi på cirka seks timers driftstid kontinuerlig. Kombinert med gode ladeløsninger kan vi oppnå 20 timers drift med elektrisk freser også i løpet av et døgn, sier Massey.

– Er fresen Euro 6?

– Akkurat denne fresen er ikke Euro 6. Jeg er litt usikker på hvilke steg det er på fresen, men poenget er å finne utslippsfrie maskiner som kan erstatte jobben dieseldrevne hjullastere gjør den dag i dag, Vi har et produkt som jobber over 20 timer på høyfjellet i løpet av et døgn, og det er veldig bra, svarer Massey.

Massey forteller også at de er vant til reaksjoner på nyheter om elektriske maskiner.

– Vi opplever mye engasjement rundt utslippsfrie maskiner. I tillegg ser vi at en del av det som blir kommentert ikke er riktig. Det har grobunn i at de ikke har lest artikkelen fullstendig, hevder Massey.

Powered by Labrador CMS