Komatsu hybrid i Norge
Komatsu har siden 2008 levert over 1000 hybrid gravemaskiner. Nå har turen endelig kommet til Europa og Norge.
De ti første maskinene er allerede levert i Tyskland, Østerrike og Sveits, og i november kom den første hybride gravemaskinen inn på gården hos Hesselberg Maskin på Økern i Oslo.
Salgs- og Markedsdirektør Thomas M. Edvardsen er veldig fornøyd med at de har fått på plass nyvinningen som kan redusere drivstoff-forbruket vesentlig.
- Komatsu kan vise til referanser der kunder har spart opptil 40 prosent av drivstoff forbruket sammenliknet med en standard PC210LC-8, men gjennomsnittet ligger mellom 25 og 30 prosent. Miljøgevinstene er dermed betraktelige ettersom utslippene av NOx og CO2 reduseres tilsvarende. Som utdannet miljøingeniør er det gøy å kunne presentere et produkt som til de grader svarer til forventningene med teknologi som ingen andre i bransjen har maken til, sier Edvardsen.
Komatsu HB215LC-1 veier ca. 22 tonn og utstyres med en 1150 liters graveskuffe. Maskinen er bygd på samme lest som bestselgeren PC210LC-8 og har de fleste komponentene til felles med denne. Skuffe, bom og stikke, over- og undervogn og hytte er de samme, men «under panseret» skiller hybriden seg ut vesentlig. Den viktigste forskjellen ligger i at svingen på overvogna er styrt av en elektrisk svingmotor istedenfor hydraulisk, samt at denne under oppbremsing genererer strøm som lagres i en kondensator.
Direktør i Hesselberg Finn Corwin deltok i oktober på Europalanseringen av hybriden i Hannover. Han sier han er spent på hvilke kunder som vil anskaffe miljøteknologien først i Norge.
- Komatsu har sett fra andre land at entreprenører får veldig god PR for å velge den mest miljøvennlige teknologien på markedet. I en verden der det fokuseres mer og mer på vårt ytre miljø generelt, og på CO2 utslipp spesielt, er det klart at dette er teknologi som bør være interessant for mange. I tillegg antar vi at oljeprisene vil fortsette å stige de kommende årene og da blir fokuset på dieselforbruk og kostnader enda større, sier Corwin.
For de som er interessert i å lære mer om hybridmaskinen oppfordrer Edvardsen til å gå inn på Hesselberg Maskin sine hjemmesider og lese mer.
- Det ligger selvfølgelig mer informasjon på hjemmesidene og alle selgerne har fått presentasjonsmateriell og prøvekjørt maskinen i bakgården. Vi oppfordrer som alltid nysgjerrige kunder å ta kontakt med en av våre selgere for en fagprat, avslutter Edvardsen.
Hesselberg Maskins salgssjef røper at de jobber med flere interesserte kunder.