Komatsu hybrid i Norge

Komatsu har siden 2008 levert over 1000 hybrid gravemaskiner. Nå har turen endelig kommet til Europa og Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

De ti første maskinene er allerede levert i Tyskland, Østerrike og Sveits, og i november kom den første hybride gravemaskinen inn på gården hos Hesselberg Maskin på Økern i Oslo.

Salgs- og Markedsdirektør Thomas M. Edvardsen er veldig fornøyd med at de har fått på plass nyvinningen som kan redusere drivstoff-forbruket vesentlig.

- Komatsu kan vise til referanser der kunder har spart opptil 40 prosent av drivstoff forbruket sammenliknet med en standard PC210LC-8, men gjennomsnittet ligger mellom 25 og 30 prosent. Miljøgevinstene er dermed betraktelige ettersom utslippene av NOx og CO2 reduseres tilsvarende. Som utdannet miljøingeniør er det gøy å kunne presentere et produkt som til de grader svarer til forventningene med teknologi som ingen andre i bransjen har maken til, sier Edvardsen.

Komatsu HB215LC-1 veier ca. 22 tonn og utstyres med en 1150 liters graveskuffe. Maskinen er bygd på samme lest som bestselgeren PC210LC-8 og har de fleste komponentene til felles med denne. Skuffe, bom og stikke, over- og undervogn og hytte er de samme, men «under panseret» skiller hybriden seg ut vesentlig. Den viktigste forskjellen ligger i at svingen på overvogna er styrt av en elektrisk svingmotor istedenfor hydraulisk, samt at denne under oppbremsing genererer strøm som lagres i en kondensator.

Direktør i Hesselberg Finn Corwin deltok i oktober på Europalanseringen av hybriden i Hannover. Han sier han er spent på hvilke kunder som vil anskaffe miljøteknologien først i Norge.

- Komatsu har sett fra andre land at entreprenører får veldig god PR for å velge den mest miljøvennlige teknologien på markedet. I en verden der det fokuseres mer og mer på vårt ytre miljø generelt, og på CO2 utslipp spesielt, er det klart at dette er teknologi som bør være interessant for mange. I tillegg antar vi at oljeprisene vil fortsette å stige de kommende årene og da blir fokuset på dieselforbruk og kostnader enda større, sier Corwin.

For de som er interessert i å lære mer om hybridmaskinen oppfordrer Edvardsen til å gå inn på Hesselberg Maskin sine hjemmesider og lese mer.

- Det ligger selvfølgelig mer informasjon på hjemmesidene og alle selgerne har fått presentasjonsmateriell og prøvekjørt maskinen i bakgården. Vi oppfordrer som alltid nysgjerrige kunder å ta kontakt med en av våre selgere for en fagprat, avslutter Edvardsen.

Hesselberg Maskins salgssjef røper at de jobber med flere interesserte kunder.

Powered by Labrador CMS