Markedssjef Erik Svedlund i Epirocs nullutslippssatsing Rocvolt Business Development.
− Diesel er død
Fremtiden er elektrisk, slår markedssjef for Epirocs nullutslippssatsing fast. Salgsansvarlig for elektromobilitet i Volvo CE tror fremtiden også har plass til forbrenningsmotorer, men ikke til diesel.
− Den absolutt største delen av utslippene våre er gjennom maskinene vi selger, altså dieselutslipp. Og når vi ser på denne utfordringen … Diesel er død. Det må du bare godta, hvis ikke får vi aldri endret oss. Og fremtiden er elektrisk, slo markedssjef Erik Svedlund i Epirocs nullutslippssatsing Rocvolt Business Development fast under Vei og Anlegg torsdag.
Konferansen Zero Emission Construction International Marked Dialogue samlet blant annet store bestillere og store leverandører til anleggsnæringen for å snakke om næringens enorme ansvar og potensial når det kommer til å kutte utslipp.
Epiroc har blant annet satt seg som mål å kunne tilby utslippsfrie alternativer til samtlige maskiner innen 2030 kunne Svedlund fortelle.
Også maskingiganten Volvo har store planer for utslippsfrie maskiner.
Salgsansvarlig for elektromobilitet i Volvo CE, Fredrik Tjernström, kunne blant annet fortelle at Volvo nå gjør sin største investering noensinne for å nå de grønne målene sine.
− Volvo skal være netto nullutslipp innen 2040. Det er målet vårt. På samme måte som Epiroc kommer mesteparten av utslippene våre fra bruken av maskinene vi selger. Dermed blir nullutslippsmaskiner nøkkelen til å lykkes. Batterielektriske maskiner er den mest modne teknologien her, og det er det vi allerede har rullet ut. Tidligere har vi kjøpt komplette batterier, og vi er nå der hvor vi skal kjøpe moduler og sette dem sammen i fabrikk, og vi har også startet å bygge en battericellefabrikk i Sverige – den største investeringen i Volvos produksjonssystem noensinne – med god margin, fortalte han.
Tjernström kunne også fortelle at Volvo ser på utviklingen av elektriske brenselscellemaskiner, men at denne teknologien ennå ligger litt lengre frem i tid.
− Vi tror fortsatt det vil finnes forbrenningsmotorer også i fremtiden, men selvfølgelig ikke med diesel eller fossilt drivstoff. Vi ser blant annet på hydrogen, kunne han fortelle.
Den grønne satsingen vil uansett gi mange nye grønne maskiner fra Volvo.
− Vårt mål er å ha 100 utslippsfrie løsninger i det globale markedet innen 2030. Dette er ambisiøst, så vi kommer til å legge store investeringer og mye kompetanse i dette, slo Tjernström fast.