F.v.: Tiago Courinha fra JCB og Tor Anders Høgaas fra Rosendal Maskin har begge tro på de nye JCB-generatorene. Foto: Christian Aarhus
F.v.: Tiago Courinha fra JCB og Tor Anders Høgaas fra Rosendal Maskin har begge tro på de nye JCB-generatorene.

Rosendal kommer snart med hydrogen-generator fra JCB

Rosendal Maskin blir importør av JCB-generatorer, og i løpet av året kommer kanskje den første hydrogen-generatoren.

Publisert Sist oppdatert

Maskinimportøren fra Askim har lenge importert mindre JCB-maskiner, og nå øker de sortimentet fra leverandøren.

– Generatorer er nytt for oss i Rosendal. Vi har ikke vært en importør av JCB-generatorer tidligere. Selv om produktet ikke er nytt, så er det et nytt JCB-produkt for Rosendal. Vi har fått flere forespørsler fra kundene om produktet, og snart kommer det egne hydrogen-generatorer, sier daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin til Byggeindustrien.

Før messen fortalte Høgaas mer om hydrogenplanene.

– JCB har brukt milliarder av kroner på å lage en ny motor som skal forbrenne hydrogen. Det er egentlig en helt vanlig maskin der du fyller hydrogen. Utfordringen har vært at når du forbrenner hydrogen, så vil du fortsatt få et lite NOx-utslipp. Det har med eksostemperaturen å gjøre, men det har de klart å få ned til 600 grader, som gjør at det ikke er noe utslipp og at den kan defineres som en nullutslippsmaskin, sa han til Byggeindustrien den gangen.

I løpet av året

Sjef for Power Products i JCB, Tiago Courinha, var onsdag til stede på Vei og Anlegg-messen for å fortelle mer om generatorer generelt, men spesielt om hydrogenplanene de har.

– I JCB lager vi diesel- og batterigeneratorer nå. Vi holder på å utvikle den første hydrogen forbrenningsmotor-generatoren. Målet er å ha energi der hvor du trenger det. Altså gi elektrisitet på den mest miljøvennlige måten, og også kutte kostnader for kunden.

Hydrogen er veldig dyrt, vanskelig å transportere og lagre. Jo mindre du bruker, jo bedre. Hvis du har en batteripakke med en hydrogengenerator, så er det den mest miljøvennlige måten du kan forsyne byggeplassen med energi på.

– Når er hydrogengeneratoren klar?

– Planen er at vi kan presentere mer om en måned, og vi håper at den vil være tilgjengelig mot slutten av dette året, svarer Courinha til Byggeindustrien.

Høgaas forteller at interessen for den nye generatoren i Norge også er stor.

– Siden JCB fortalte oss om sine hydrogen-planer, og bygge sin egen motor, har vi hatt kontakt med de som produserer og distribuerer hydrogen. Nå kommer det tre, fire nye fabrikker, og de jobber med større distribusjon. Vi får mange spørsmål fra kundene våre om hydrogengeneratorer, men også alle mulige hydrogenmaskiner. Noen tror elektriske maskiner er fremtiden, men mange tror også at Hydrogen er løsningen, forteller han.

– Når vil vi se disse generatorene i Norge?

– Det kommer an på når vi får dem, men vår plan er så fort som mulig. Vi har kunder som vil komme i gang med testprosjekt med hydrogen, så vi vil teste dem ut i pilotprosjekter så fort som mulig, sier Høgaas.

JCB-valser

En annen ting som Rosendal har tatt inn fra JCB er valser.

– Dette er ikke noe nytt for JCB, og vi importerte det for en del år siden, så dette er en relansering, forteller Høgaas.

F.v.: Tor Anders Høgaas fra Rosendal Maskin og produktansvarlig Dimitrios Varfis i JCB foran en ny tandemvalse fra JCB. Foto: Christian Aarhus
F.v.: Tor Anders Høgaas fra Rosendal Maskin og produktansvarlig Dimitrios Varfis i JCB foran en ny tandemvalse fra JCB.

Produktsjef for valser Dimitrios Varfis i JCB er også på messen i Lillestrøm, og sier at de håper JCB-valsene vil gjøre det bra på det norske markedet. Han forteller at maskinene er laget for å være veldig robuste. Også Rosendal har tro på valsene.

– Vi ser at det er et marked for dem. Vi har vært ute av dette markedet en stund, men i fjor kom det en ny generasjon JCB-valser. Vi ønsker å se om det er interesse for denne i Norge, sier Høgaas.

Til Vei og Anlegg har JCB med seg CT380. En tandemvalse som er helt ny både i Skandinavia og hele verden. Dieselmaskinen har en vekt på 4.100 kilo, og en motoreffekt på 48,9 hestekrefter. Driftshastigheten er på 2.600 rpm.

Powered by Labrador CMS