Maskinen på 25 tonn har seks meter bom og tre meter stikke. Den har også en helt nyutviklet Volvo D8 motor som oppfyller Steg4 Final.
Annonse
–Den nye motorteknologien skyldes blant annet AdBlue som muliggjør sjeldnere partikkelforbrenning. Dette medfører et redusert drivstofforbruk på 5-6 prosent og lavere varmeutvikling i eksosen, sier produktsjef for gravemaskiner hos Volvo Maskin AS, Frode Andersen til Byggeindustrien.
Nytt interiør
Hytta på EC250EL er også videreutviklet fra EC250DL.
–Hele interiøret er nytt, blant annet har maskinen en åtte tommers LCD-skjerm, og nye bryterpaneler som gir bedre funksjonalitet. De er bedre plassert enn tidligere og mer samlet, noe som gir bedre ergonomi, sier Andersen.
Bluetooth er også standard på EC250EL. Dessuten har hytta større lagringsrom.
Understellet på den nye gravemaskinen er betydelig forsterket med grovere dimensjoner enn tidligere.
–Både godset og boltene i leddene har fått større dimensjoner, og dette gjør at maskinen tåler større belastninger, sier Andersen.
EC250EL har for øvrig elektrohydraulisk hydraulikksystem som skal gjøre systemet mer presist.
–Dette gir raskere respons enn ved et helhydraulisk system, og resultatet blir 4-5 prosent høyere produktivitet på maskinen, sier Andersen.
Sterk motor
Volvo-motoren i EC250EL yter 218 hk ved 1800 omdreininger, og hele 1110 Nm ved 1350 omdreinger.
–Maskinen er også mer servicevennlig enn foregående modell. Dette skyldes i første rekke større luker som gir bedre tilgjengelighet, sier Frode Andersen.