Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Arbeidstilsynet stanset 13 virksomheter som utførte farlig gravearbeid - dette er områdene de svikter på

En omfattende tilsynsaksjon førte til at 13 av 222 virksomheter måtte stanse grøfting- og gravearbeider.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Direktør i Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.

- Arbeid i dype grøfter og sjakter er regnet som særlig farlig arbeid. Arbeidsgiver må derfor sørge for at arbeidet kan foregå trygt og sikkert, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet i en pressemelding.

I mai og første del av juni har Arbeidstilsynet gjennomført 222 tilsyn med grøfting- og gravearbeid.

På 13 arbeidsplasser ble arbeidet stanset på grunn av overhengende fare for liv og helse, og Arbeidstilsynet vurderer å gi åtte overtredelsesgebyr etter tilsynsaksjonen.

Hovedinntrykket er likevel at de fleste virksomhetene som fikk tilsyn i aksjonsperioden jobber godt med sikkerheten.

- 13 stans er ikke et veldig høyt tall, men skadepotensialet er stort. Derfor er det svært alvorlig for de arbeidstakerne som risikerer å bli utsatt for en ulykke fordi sikkerheten ikke er godt nok ivaretatt, sier Vollheim i meldingen.

Stans og overtredelsesgebyr

Ved overhengende fare kan Arbeidstilsynet stanse de aktivitetene som er knyttet til faresituasjonen, selv om pålegg ikke er gitt.

Eksempler på aktiviteter og forhold som ble stanset under kontrollene er:

  • Bratte usikrede graveskråninger
  • Ingen rømningsveger fra grøft
  • Gravemasser plassert på grøftekant
  • Geoteknisk kompetanse ikke brukt og dermed tvil om graving er forsvarlig

Andre typiske funn som har ført til pålegg i tilsynsaksjonen er:

  • Virksomhetene har ikke utarbeidet grøfteplaner
  • De har ikke brukt geoteknisk kompetanse i planlegging av gravearbeidet
  • Oppfølging av grøfteplaner er mangelfull
  • Gravemasser er plassert for nær der det er gravd
  • Det er ikke gjort gode nok tiltak for å hindre utrasing av sidevegger i grøft
  • Rømningsveier mangler
  • Det er mangler ved periodisk sakkyndig kontroll av arbeidsutstyr og maskiner
  • Det er ikke gitt god nok utstyrsspesifikk opplæring
  • HMS-kort mangler

Tiltak for sikkert grøftearbeid

- Når det gjøres risikofylt arbeid som grøftegraving, er det viktig at arbeidsgiver skaffer seg god kunnskap om grunnforholdene og planlegger arbeidet slik at ingen blir skadet, skriver Arbeidstilsynet.

Er grøften over to meter dyp, må det utarbeides en grøfteplan. Den skal blant annet omfatte en skriftlig arbeidsinstruks som beskriver hvordan arbeidet skal utføres og hvilke sikkerhetstiltak som må gjøres.

Kravet til grøfteplan gjelder uavhengig av kravet om SHA-plan (sikkerhet- helse- og arbeidsmiljøplan).

- Dersom grøften eller sjakten har loddrette sider og er dypere enn to meter, skal den avstives. Alternativt må grøften ha en annen form for personsikring, opplyser Arbeidstilsynet.

Når grøften er dypere enn 3 meter skal en faglig kvalifisert person dimensjonere og dokumentere avstivningen.

- Hvis virksomheten selv ikke har slik kompetanse, må den skaffes utenfra, understreker Arbeidstilsynet.

Gravemassene skal plasseres slik at verken gravemassene, eller massene de blir lagt oppå, raser ut. Massene skal legges minst én meter fra sjakt- eller grøftekanten. Grøfter som er dypere enn én meter, skal ha én eller flere rømningsveier.

Alvorlige ulykker

- Arbeidstilsynet vil gjennomføre en lignende tilsynsaksjon til høsten. Vi har valgt å fokusere på dette temaet fordi skadepotensialet er stort når ulykker skjer. Vi har blant annet registert ulykker hvor arbeidere blir helt eller delvis begravd av masser som raser ned, blir truffet av armen på en gravemaskin når de oppholder seg i maskinens arbeidsområde, får stein over seg, og det har vært ulykker der gravemaskiner velter eller blir med et ras ut i vann. Når masser gir etter, følger gjerne maskinen med, og de som arbeider i området rundt er også utsatt. Dette er alvorlige ulykker, og slike ulykker må forebygges, sier Trude Vollheim.

I de ulykkene Arbeidstilsynet har registert, er gravemaskiner ofte involvert, men også dumpere, lastebiler og hjullastere.

Powered by Labrador CMS