Offentlig etterslep på 800 milliarder kroner
Etterslepet for manglende vedlikehold av offentlige bygg og infrastruktur har hopet seg opp til 800 milliarder kroner. Dette kommer frem i State of the nation-rapporten som legges frem på Byggedagene onsdag. (Les hele rapporten)
Disse står bak State of the Nation
Bak den norske State of the Nation står noen av de fremste rådgiverne innen sitt fag fra RIF firmaene Asplan Viak, Cowi, Multiconsult, Norconsult, Rambøll og Sweco. Aktuelle fagetater har også vært kontaktet underveis, og fagressurser fra NTNU, Sintef, TØI, Avfall Norge og Energi Norge har kvalitetssikret metode og grunnlag i rapporten.
Vurdering
Her er RIFs vurdering av de forskjellige områdene i State of the Nation på en skala fra 1 til 5:
Kommunale bygg: 3
Helsebygg: 3
Jernbane: 2
Lufthavner: 4
Riks/fylkesveier: 3
Kommunale veier: 3
Vannforsyningsanlegg: 3
Avløpsanlegg: 2
Avfall: 4
Energiproduksjon: 4
Energidistribusjon: 4
Sum: 3
Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) har gått gjennom bygg og anlegg til en samlet verdi av 4.000 milliarder kroner, og konklusjonen er at det er store etterslep innen åtte av elleve områder.
– Vi mener det er alvorlig fordi det skyldes årelang forsømmelse av samfunnets hovedpulsårer, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i RIF til Dagens Næringsliv.
Truet funksjonalitet
Rapporten deler ut karakterer fra 1 til 5 (best) til de ulike sektorene. I snitt scorer Norge 3, noe som tilsvarer «akseptabel, men ikke god standard».
De to områdene som får definitiv styrk-karakter, er jernbane og avløpsanlegg. Begge får karakteren 2, som betyr at anleggene vurderes å være i så dårlig forfatning at funksjonaliteten er truet.
Etterslepet på jernbane anslås til 200 milliarder kroner og for vann- og avløp til 110 milliarder kroner.
Lufthavner godkjent
Bare lufthavner, avfallsanlegg, energiproduksjon og energidistribusjon gis godkjent karakter hva dagens standard angår.
For oppgradering av kommunale bygg anslås etterslepet for nødvendig oppgradering til 300 milliarder kroner, for riksveier det samme, mens helsebygg trenger 25 milliarder kroner for å bli oppgradert til god standard.
Økte kostnader
– Hvis ikke byggene og anleggene vedlikeholdes, forringes samfunnets investeringer og verdier. Det innebærer at vedlikeholdskostnadene stadig øker, sier Hansteen i en pressemelding til NTB.
Hun mener at rapporten, som har fått navnet «State of the Nation», dokumenterer at det er et stort behov for bedre planlegging, økte bevilgninger og flere fagspesialister.
– Det bør utarbeides nasjonale styringsdokumenter innen alle områder. Vi må bort fra silotenkning og over til helhetlig satsning, sier hun.
Kleppa får den
Rapporten legges fram på Byggedagene 2010, i regi av Byggeindustien, BNL og EBA, i Oslo onsdag for en samlet byggenæring og sentrale politikere. Blant andre er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), leder for transportkomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide (KrF), leder for kommunal- og forvaltningskomiteen Heikki Holmås (SV) og Høyre-leder Erna Solberg invitert.
Rådgivende Ingeniørers Forening er en frittstående bransjeforening med 260 bedrifter som til sammen har 7.500 ansatte. Blant de største er Norconsult, Multiconsult, Rambøll, SWECO, COWI, Asplan Viak, Hjellnes Consult, PTL, ÅF- Consult og Dr. techn. Olav Olsen.
Roper på oljepenger
Næringspolitisk direktør Petter Brubakk i NHO mener at det er et paradoks at et så rikt land som Norge har så store utfordringer som rapporten avdekker.
Ved årsskiftet sto det 2.640 milliarder kroner på oljefondet, og avkastningen var den beste noensinne på 613 milliarder kroner.
– Vi bruker ikke pengene smart nok, sier Brubakk til VG.
Økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole, Victor Norman, har flere ganger etter at han satt i regjeringen, tatt til orde for å øke bruken av oljepenger i Norge. Senest i en kronikk i VG lørdag, der han skrev at Norge «i frykt for å bruke penger» har «sultefôret universitetene, vanskjøttet forskningen, latt jernbanene forfalle og unnlatt å bygge veier. Det blir ikke fremtidig næringsliv av slikt».
Les hele rapporten her
Saken vil bli oppdatert
Følg Byggedagene på Bygg-TV