Bygg ny Oslotunnel for jernbane NÅ!
Vi har fulgt mange jernbanedebatter de siste årene. Vi fulgte også debatten på NRK fjernsyn torsdag kveld. Og la det være sagt - vi er ikke imponert over statsmannskunsten til en del av deltakerne i debattprogrammet.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Vi har all mulig forståelse for den frustrasjonen pendlerne føler. Det å være avhengig av tog fra og til jobb hver dag er problematisk. Det ser vi selv. I Byggeindustrien har vi mange pendlere som reiser med tog hver dag – og de har et problem. Den største flaskehalsen i Oslo-området er og blir Oslotunnelen. Det må øyeblikkelig settes i gang arbeid med å bygge en ny tunnel.
I Norge er det i dag mer enn nok penger til å løse hvilken som helst oppgave. Vi har også folk og utstyr som kan settes inn på dagen. Men skal vi klare å ta fatt på de store oppgavene må det handling og beslutninger til. I byggenæringen er det allerede bedrifter som har kompetanse og vilje til å ta fatt på nye utfordringer. Selvsagt er det politikerne som har skylden for tingenes tilstand, men politikerne har ikke all skyld. Vi har også et fagforeningsregime innen jernbane i Norge som har bidratt til å sementere og stanse utviklingen.
Både NSB og Jernbaneverket må gå i seg selv. Det er på tide at det kommer noen nye tanker inn i disse institusjonene. Selvsagt forstår vi de NSB-ansatte som blir æreskjelt når togene ikke dukker opp. Men noen har også ansvar for at ikke informasjonssystemene ikke fungerer som de skal. Det å stå blåfrossen på en jernbanestasjon i lange tider kan tære på humøret til enhver.
Selvsagt må det satses mer på vedlikehold. Og på dette området må det også åpnes for mer konkurranse. Det hjelper lite med større konkurranse mellom togselskap om man skal bruke det samme antikvariske banesystemet og signalanlegg som er gått ut på dato.
På Jæren er det nylig åpnet et helt nytt jernbanesystem inn til Stavanger. Mange private entreprenører har vært engasjert i dette prosjektet som er det siste nye store togprosjektet siden Gardermobanen åpnet. Og Gardermobanen er jo blitt en suksess.
Selvsagt skal man altså vedlikeholde de spor og systemer som finnes. Men hvorfor ikke bygge en moderne fremtidsrettet jernbane på nye traseer. Da trenger man ikke å forstyrre dagens trafikk – og i løpet av få år kan man få et jernbanesystem som makter å løse de utfordringer alle vet vil komme. Skal vi løse problemene på Østlandet står og faller dette på at vi får en ny Oslotunnel i tillegg til den som vi har.