Bru kan gjøre Bjarkøy-forbindelsene 70 millioner billigere
Ved å velge bru fremfor tunnel mellom Grytøy og Sandsøy mener Troms fylkeskommune og Statens vegvesen det er mulig å spare inntil 70 millioner kroner, i forhold til det som er vedtatt i fylkesvegplanen, skriver vegvesen.no.
Forbindelsen mellom øyene i Bjarkøy kommune, Grytøy, Sandsøy og Bjarkøy, skal gjøres fergefri. Dette vil bedre transportforholdene for fastboende, næringslivet og turister i kommunen, samtidig som det knytter Bjarkøy kommune tettere sammen med regionsenteret Harstad.
Det er allerede bestemt at Grytøy og Bjarkøy skal forbindes med en tunnel, mens alternativene for Grytøy og Sandsøy har vært oppe til ny vurdering.
Anbefaler nordre brualternativ
Statens vegvesen anbefaler at Grytøy og Sandsøy forbindes med en kombinasjon av bru og sjøfylling, og at en velger det nordre alternativet. Dette vil gi en estimert totalkostnad på 640 millioner (2011-kroner).
Ønsket å utrede flere alternativer
I kommunedelplanen som Bjarkøy kommune vedtok i 2004 var det i utgangspunktet lagt opp til en tunnelforbindelse mellom Grytøy og Sandsøy.
Da Bjarkøy-forbindelsene ble konkretisert som et prosjekt, så Statens vegvesen behovet for å utrede flere alternativer. Bjarkøy kommune ga tillatelse til dette tidlig i 2011.
Tre løsninger er vurdert
I tillegg til tunnelen Grytøy-Bjarkøy, er det vurdert tre ulike alternativ for forbindelsen Grytøy-Sandsøy:
•Tunnel (2410 meter tunnel, 550 meter nybygd veg. Gir en totalkostnad på 740 millioner)
•Brualternativ nord (300 meter bru, 1230 meter sjøfylling. Gir en totalkostnad på 640 millioner)
•Brualternativ sør (435 meter bru, 590 meter sjøfylling. Gir en totalkostnad på 700 millioner)
Tunnel er kostbart
En samlet vurdering av fjellkvalitet, kostnader og fremdrift gjør at en løsning med tunnel er mindre aktuell. På grunn av geologiske forhold er det i tillegg store muligheter for at tunnelåpningen på Sandsøy må flyttes, noe som vil gjøre tunnelen enda dyrere.
Kun brualternativene er innenfor kostnadsrammen
Bjarkøy-forbindelsene ble i 2010 vedtatt i fylkesvegplanen til å koste 710 millioner kroner totalt. Tunnelalternativet vil sprenge vedtatt kostnadsramme, mens søndre brualternativ så vidt er innenfor kostnadsrammen og vil raskt kunne føre til overskridelser dersom noe uforutsett oppstår.
Nordre brualternativ har derimot tilstrekkelig sikkerhetsmargin, og er etter en samlet vurdering anbefalt av Statens vegvesen som det beste.
Vegen fremover
Fylket vil anbefale det rimeligste forslaget, og den nye løsningen oversendes nå Bjarkøy kommune slik at kommunedelplanen kan endres.
Byggeindustrien