E6 Øyer - Tretten blir trafikksikker

Vegstrekningen i Gudbrandsdalen har vært et hett tema for både politikere og mediene de siste dagene. Flere etterlyser større sikkerhet. - Dette er et trafikksikkerhetsprosjekt. Vegen blir sikker, sier direktør Lars Aksnes til vegvesen.no.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Den omstridte parsellen av E6 bygges som tofelts veg med midtrekkverk fra Øyer og nordover. Den 4 km lange Skarsmotunnelen på Tretten får ett løp med midtfelt og flere andre trafikksikkerhetstiltak som videoovervåkning og automatisk trafikkontroll. Tunnelen får også en meter ekstra bredde for å gjøre plass til midtfelt.

Ville ikke vente

- Hele prosjektet er et trafikksikkerhetsprosjekt, satt i gang for å fjerne en ulykkesutsatt strekning. Vi vurderte det som viktig å komme raskt i gang med byggingen av tunnel. Skulle vi satset på toløpstunnel, ville vi ikke ha kommet så raskt i gang, sier direktør Lars Aksnes i styringsstaben i Vegdirektoratet. Prosjektet er første etappe på utbyggingen av E6 nordover fra Lillehammer.

- Prosjektet ble lagt fram og godkjent av et enstemmig Storting våren 2009. Slik tunnelen bygges i dag vil den skape tryggere trafikkforhold på strekningen. Ulykkesstatistikken viser også at det er tryggere å kjøre i ettløpstunnel enn å kjøre på veg i dagslys, sier Aksnes.

Trafikkgrunnlaget avgjør

Kritikken har først og fremst rammet planene om ett løp i tunnelen. – Det er den gjennomsnittlige trafikken pr døgn som avgjør hvor mange kjørefelt vi bygger. Den beregnede trafikken på E6 blir ved åpning 6 700 biler i døgnet. Årsaken er at trafikken reduseres noe etter bompengeinnkreving. Disse tallene tilsier at vi bygger ett løp i tunnelen, sier Aksnes. Han understreker at planene for det andre tunnelløpet er vedtatt, og vil bli bygget når trafikken øker til 8 000 biler i døgnet.

-Strekningen og tunnelen ble foreslått i henhold til de kriterier vi har for denne type veger. Det er bra med fokus på midtdeler og toløpstunneler ute i samfunnet. Foreløpig er det litt tidlig å si noe sikkert om hvilke konsekvenser diskusjonene får for dagens kriterier, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Strengere i Norge enn i EU

I EU-landene er retningslinjene for tunnel med ett løp med rømningsveg ved trafikk på over 4 000 biler i døgnet. Toløpstunneler blir bygget når trafikkmengden passerer 20 000 biler pr. døgn. Norge har fått dispensasjon fra EU-reglementet fordi vi praktiserer strengere og mer trafikksikre krav til våre tunneler. I Norge bygges toløps tunnel ved 8 000 biler i døgnet.

Powered by Labrador CMS