Ferjekaiene på Flakk og Rørvik ferdig i juni

- Vi skal være ferdig som planlagt med kaibygginga på Flakk og Rørvik tidlig i juni, sier prosjektleder Ole Kristian Birkeland i etterkant av møtet mellom vegvesenet, samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Fjord1 MRF og Fosen Regionråd sist onsdag, skriver vegvesen.no.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Han og strategisjef Kjetil Strand understreker at Statens vegvesen må ta til seg den kritikken som har kommet fram.

- Flere faktorer gjorde vi ikke kom i gang raskt nok. Andre utfordringer i anleggsperioden som dårlig vær og vanskelig grunnarbeid på sjøbunnen har gjort dette til et krevende prosjekt for Statens vegvesen. Det er naturlig at vi evaluerer og lærer av dette prosjekt, sier Birkeland og Strand.

Birkeland har registrert at ferjeskipperne ønsker å forlenge kaia på Flakk Sør slik at det blir sammenheng mellom ny tilleggskai og fendring av Flakkskjæret.

- Dette er ikke en del av ombyggingsarbeidet i denne omgang, men den fendringen som nå blir utført på Flakkskjæret vil gi en mye større sikkerhet enn i dag, understreker han.

Under møtet forrige uke ble det også diskutert forholdene for ombord- og ilandkjøring og Autopass-systemet. Dette er innspill Statens vegvesen vil se nærmere på.

Under møtet tok Fjord1 MRF til orde for å etablere et gassdepot på Flakk. Dette innspillet kommer i etterkant av at en av selskapets ferjer gikk tom for gass i mars. Fjord1 MRF mente gasstransporten til fergene ble for lang og for tungvint, og at et gassdepot på Flakk vil kunne være til hjelp for flere enn Fjord1 MRF. Fylkespolitikerne ville å ta med seg dette innspillet videre.

Powered by Labrador CMS