Panama utvider kanalen
Mens resten av verden diskuterte finanskrisen, reiste panamanerne byggekraner. Utvidelse og modernisering av Panamakanalen gir håp om økonomisk oppblomstring i det mellomamerikanske landet.
Fakta om Panamakanalen
* Byggingen av Panamakanalen tok 44 år fra starten i 1870 til åpningen i 1914. Fram til 1999 sto kanalen under USAs kontroll.
* Kanalen går fra Atlanterhavet til Stillehavet gjennom den smaleste delen av Panama. Nest etter Suezkanalen regnes den som verdens viktigste kunstige vannvei.
* Panamakanalen er 80 kilometer lang, og høydeforskjellen mellom høyeste og laveste punkt på 26 meter. Denne forskjellen overvinnes gjennom et system av sluser.
* Nå skal kanalen utvides slik at den kan ta lasteskip med opptil 12.000 konteinere. Denne utvidelsen skal etter planen være fullført i 2014.
* Den er kostnadsberegnet til rundt 28,7 milliarder kroner. Finansieringen skjer gjennom lån som skal tilbakebetales med de økte inntektene fra trafikken gjennom det utvidede kanalen.
(Kilder: Nyhetsbyrået DPA, Panama Canal Museum)
Senest i slutten av 2014 skal de første gigantskipene av den såkalte Post-Panamax-klassen kunne passere gjennom den 80 kilometer lange kanalen mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Hvert av disse skipene kan ha 12.000 konteinere om bord.
– Vi er stolte over den panamanske ingeniørkunsten som er i stand til å konstruere og bygge en ny utgave av kanalen. I utvidet stand vil Panamakanalen bety en modernisering av hele den maritime handelsvirksomheten, sier Panamas president Ricardo Martinelli.
Opprykk?
Men Martinelli ønsker ikke bare å skape nye lettelser for verdenshandelen. Utvidelsen av kanalen vil også gi Panama økte inntekter. Landet har ambisjoner om å rykke opp i den globale økonomiens førstedivisjon.
Disse ambisjonene har vokst fram etter at Panama i 1999 overtok ansvaret for kanalen fra USA. I fjor gikk 14.230 skip gjennom kanalen, av disse 3.031 konteinerskip, og det ventes at tallene vil øke i årene som kommer.
Mange amerikanske forretningsfolk ergrer seg over at USA ga fra seg råderetten over kanalen, som hadde vært styrt fra Washington siden den ble åpnet i 1914.
Milliardæren Donald Trump har offentlig sagt at overtakelsen ble altfor billig for panamanerne.
Ikke uten risiko
Folkene bak kanalutvidelsen medgir villig at prosjektet ikke er risikofritt.
– Utvidelsen er en gigantisk utfordring, men vi er i rute og på budsjett, sier sjefen for kanalmyndigheten Alberto Alemán Zubieta til nyhetsbyrået DPA.
President Martinelli er politisk konservativ og økonomisk liberaler, men utvidelsen av kanalen er populær på alle hold i Panama.
Ikke minst gleder befolkningen seg over at tallet på arbeidsplasser tilknyttet kanalvirksomheten ventes å vokse til rundt 250.000 i år 2025.