Prisen på ny Driva bru nesten doblet

Overslaget for ny Driva bru på Sunndalsøra er steget fra 52 til 92 millioner kroner, skriver Tidens Krav

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Prisen gjelder for en buebru som likner den 100 år gamle jernbanebrua, som krysser Driva i dag. Det var også et alternativ å bygge ei tradisjonell kassebru til 42 millioner kroner.

Nye beregninger indikerer at ei buebru vil bli billigst. Den vil koste 92 millioner kroner. Ei ny stålbjelkebru vil koste 94 millioner kroner.

Årsaken til den voldsomme kostnadsøkningen er for det første at prisene som lå til grunn for første estimatet, har økt kraftig. Dernest kommer at flere vesentlige elementer ikke var medregnet.

Statens vegvesen tilrår at brua skal bygges, men at det må utarbeides ei kuttliste slik at kostnadene om mulig kan reduseres.

Når Statens vegvesen nå likevel anbefaler buebru, selv om den i utgangspunktet er dyrere enn ei stålbru, er det fordi man da kan spare henimot 10 millioner ved å unngå bygging av ei midlertidig bru.

– Vi ser for oss at den nye buebrua kan plasseres på midlertidige landkar nedstrøms for dagens bruer. Når den er på plass, kan den 100 år gamle stålbrua og den snart 30 år gamle betongbrua rives. Etter at det er bygd nye, permanente landkar kan så buebrua jekkes sideveis over på disse, forklarer Per Bjørn Gjelsten til avisen.

Powered by Labrador CMS