Vil ha ny «OL-frist» for å få fart på jernbanen
OL 1994 ga jernbanemyndighetene en ufravikelig utbyggingsfrist, og resultatene var strålende. Forbrukerrådet mener det trengs nye konkrete datoer for å få fart på utbyggingen.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Fagdirektør for samferdsel Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet påpeker at de fleste politikerne er enige om å satse på togutbygging, men at planleggingen tar urimelig lang tid, skriver Dagsavisen.
– Vi trenger ikke mer planlegging eller flere utredninger. Nå må byggingen starte, sier hun.
Rygg mener forbrukerne de siste årene ikke har fått bedringen i tilbud og de miljøvennlige reisealternativene de har krav på. Hun sier det ikke hjelper med vedtak om bedringer så lenge prosjektene ikke kommer i gang.
Fagdirektøren, som selv tidligere jobbet i NSB, viser til bølgedalen jernbanen var nede i da Lillehammer på slutten av 1980-tallet ble tildelt OL. Men med kniven på strupen ble det gjennomført en utbygging som ga punktlighet på 95-100 prosent og minimalt med tekniske problemer under vinterlekene.
SVs landsmøte har vedtatt at de i neste transportplan vil ha tydelige tidsfrister for dobbeltspor mellom de største byene. Senterpartiet vil også ha dobbeltspor og vil styrke togtilbudet for pendlere.
– Nå er det på tide at Aps landsstyredelegater kommer med et like klart signal til regjeringen under landsmøtet i helgen, sier Rygg til Dagsavisen.