Vinneren "Tango" fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand.
Vinneren "Tango" fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand.
Vinneren "Tango" fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand.
Vinneren "Tango" fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand.
Vinneren "Tango" fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand.
Vinneren "Tango" fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand.

Slik blir den nye brua på Sluppen i Trondheim

Juryen valgte skråstagbru med særpreget design. Miljøpakken skal bygge ny bru i perioden 2016-2018, og budsjettet er på 540 millioner kroner for bruer og veganlegg, i tillegg kommer tunnelportalene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Miljøpakken i Trondheim skal bygge ny bru ved Sluppen, og en fagjury har enstemmig kåret en vinner blant fem innsendte forslag. Et team fra Aas-Jakobsen, ViaNova, Plan ark, Grindaker LARK, Selberg Ark, NGI, Geovita, ECT og Brekke&Strand ble kåret til vinner av plan– og designkonkurransen. Det vil bli innledet forhandlinger med vinnerteamet om prosjekteringsoppdraget rett over jul.

Uvanlig krevende oppgave
Juryens og Miljøpakkens oppfatning er at konkurransen har vært svært vellykket, sier planprosjektleder og juryleder Terje Simonsen i Statens vegvesen.

- Vinnerforslaget til ny bru over Nidelva og styrking av elvekorridoren vil øke attraktiviteten for Trondheims befolkning til, sier Simonsen til vegvesen.no.

I tidligere kommunedelplan ble det stilt krav til en grundigere vurdering av alternative brutyper, utforming og terrengtilpasning før bruvalget skulle tas. Oppgaven har vært krevende med flere elementer som skal designes og henge sammen, og det er også bakgrunnen for å bruke plan- og designkonkurranse. Fem prekvalifiserte team har levert spennende og svært ulike løsninger.

Prosjektet omfatter tilknytningene til vegnettet på begge sider av elva, både det som finnes i dag og det fremtidige vegnettet. Komplekse trafikale forhold, trangt og bratt planområde og hensynet til naturområdet langs Nidelva har lagt viktige premisser. Bruer, rundkjøring, ramper og portal for framtidig Byåstunnel er krevende å få til uten at landskapsinngrepet blir for brutalt.

Juryen
Juryen er satt sammen av fagfolk fra Statens vegvesen, Trondheim kommune, Norske arkitekters landsforbund og Norske landskapsarkitekters forening.

I tillegg til arkitektonisk egenart og landskapstilpasning, har konkurransen stilt krav til kvalitet, teknisk og økonomisk gjennomførbarhet. Vinneren er den som samlet sett har beste løsning.

Viktig elvekorridor og tilrettelegging for gående og syklende

Nidelvkorridoren er et svært viktig naturområde med rikt dyre- og planteliv. Og elva er nasjonal lakseelv. Det er lagt vekt på å sikre disse interessene og å legge til rette for gående og syklende, opplevelser, rekreasjon og dyreliv.

Dagens Sluppenbru blir ren gang- og sykkelbru. Fundamentene fra 1864 blir beholdt og det skal bygges nytt brudekke når den nye bilbrua står ferdig.

Dagens Sluppenbru blir ren gang- og sykkelbru, men må bygges på nytt på grunn av tilstanden på dagens bru. Fundamentene fra 1864 blir beholdt. Vinnerteamet har foreslått ei svært enkel og grei trebru.

Dette sier juryen om vinnerutkastet:
Vinnerforslaget ”Tango” er ei skråstagbru, båret av et skråstilt tårn, plassert bakoverlent med foten i tunnellutløpet, nær skrålia i bakkant. Et viktig grep er å foreslå rundkjøringen i vest senket noe i forhold til innbyders eget konsept, og dessuten forskjøvet nærmere elvebredden. Skråstagbruer har fordeler når det gjelde å spenne over elva uten dominerende understøtting og dermed oppnå god tilpassing i det trange elvelandskapet.

Designmessig balanserer det skråstilte tårnet og skråstagene godt mot den hellende brubanen. ”Tango” er på grunn av den designmessige utformingen alene om å kunne vinne fordeler av større helning mot vest. Designmessig framstår brua som den mest moderne av de 5, og er en bru av «vår» tid.

Økonomisk gjennomførbar
Et av kriteriene er at løsningsforslaget skal la seg gjennomføre innenfor Miljøpakkens budsjett på 540 mill.kr for bruer og veganlegg, i tillegg kommer tunnelportalene.

Vinnerutkastet skårer høyest på brudesign, tekniske løsninger og innpassing i landskapet. Det er samlet sett et robust og utviklingsdyktig utkast, der muligheten for kostnadsreduserende tiltak er tilstede uten at forslagets bærende ide og kvaliteter svekkes.

Vinnerforslaget skal bearbeides
Etter jul skal vinnerforslaget bearbeides for å få den beste terrengtilpasningen med totalkostnad innenfor budsjett før detaljprosjekteringen starter. Dette skjer gjennom møter og medvirkning fra ulike etater og organisasjoner. Juryrapproten har anbefalt en del punkter som kan sees nærmere på.

- I tillegg finnes flere gode ideer og løsninger i de fire andre utkastene, sier Terje Simonsen.

Juryen anbefaler at noe med fordel kan innpasses i vinnerutkastet, slik premissene for en Plan- og designkonkurranse gir anledning til.

Toårig anleggsfase 2016 – 2018
Mye arbeid gjenstår før bygging kan ta til. Det er lagt opp til en stram tidsplan, og det blir krevende å holde fremdriftsplanen, sier Terje Simonsen. Dersom planlegging og anleggsfase går som forutsatt, kan ny bru åpnes sommeren 2018. Miljøpakken er et samarbeid mellom Statens vegvesen fylke og kommune, og Statens vegvesen ved "Miljøpakken store prosjekt" har byggherreansvaret for ny Sluppen bru.

Arkitekturstrategi gir vakrere by

Statens vegvesen har en strategi for arkitektonisk utforming av veganlegg som skal fremme god by- og stedsutvikling og skape et positivt bilde av Norge. Tverrfaglig samarbeid med Trondheim kommune og andre samarbeidspartnere har gitt høyere kvalitet i og rundt vegprosjektene.

Utformingen av ringsvegsystemet rundt Trondheim, rv. 706, med tilhørende sykkelveger, bruer og parker og har gjort Trondheim til en vakrere by. Nordre Avlastningsveg, Pirbrua og Strindheimtunnelen til Rotvollkrysset har estetisk høg kvalitet og det er bygd nye, grønne byrom som innbyr til gåing, sykling og friluftsliv. Iladalen, Stavneparken, Skansenparken, Brattøra friområde og Strandveiparken er en del av disse vegprosjektene.

Disse konstellasjonene deltok:
* ”Tango" konkurransens vinner - Aas-Jakobsen / ViaNova / Plan ark / Grindaker LARK / Selberg Ark/ NGI / Geovita / ECT / Brekke&Strand

* ”Pil & Bue" rangert som nr. 2 - Reinertsen / Arup / Pir ll /Sintef / SLA

* ”Topologi" - COWI / Dissing+Weitling Arkitekter.

* ”Pilgrimsbrua " - Multiconsult / Degree / Knight / Faveo

* "Dobbeltdekker" - Rambøll / L2 Arkitekter

Powered by Labrador CMS