– ‘Desire Line’ er både vakkert, enkelt og poetisk, sier juryen om vinnerforslaget. Vinnerteamet kaller seg Lala/Pushak og består av unge arkitekter og landskapsarkitekter.
Annonse
Av fem svært gode konkurransebidrag, ble ‘Desire Line’ valgt av en enstemmig jury.
– Vi er veldig fornøyd med kvaliteten, bredden og idétilfanget på bidragene. Ingen av dem svarte fullt ut på oppgaven, men blant forslagene var det flere gode konsepter og ideer som kunne vært fundament for videre planlegging av Krekke, sier juryformann og prosjektleder for E6 Biri-Otta, Øyvind Moshagen.
- Vårt valg falt likevel på team Lala/Pushaks bidrag fordi de skaper mye med enkle virkemidler. De tar også hensyn både til det store landskapet i Gudbrandsdalen og til stedet der rasteplassen og nærmiljøanlegget skal ligge.
Innbyr til bruk
I utformingen av Krekke rasteplass og nærmiljøanlegg har team Lala/Pushak valgt en enkel utforming med et klart, tydelig arkitektonisk grep - ei linje, eller en sti, som går på tvers av dalen fra E6 og ut i Lågen.
– Juryen tror at denne linja vil føre til at folk trekker ut mot vannet og sletta med alle aktivitetsmulighetene som finnes der – badeplass, stupetårn, båtplass og ballplass, eller bare finne seg en plass i sola ved vannkanten, sier Moshagen.
Han sier at teamet har laget en veldig god løsning som tilfredsstiller både de reisende og de som bor i området.
– Dette skal bli et sted for bruk, ikke bare et utsiktspunkt å stoppe ved, sier han.
Løsningen til Lala/Pushak utnytter ellers stedets kvaliteter godt ved at blant annet servicebygget med toaletter blir lagt inn i støyvollen mot E6.
- Plassen vil bli godt synlig fra E6, særlig på kveldstid på grunn av lysstolpene som markerer linja fra E6 og ut i vannet, sier juryformannen.
Statens vegvesen og team Lala/Pushak skal nå gå i gang med detaljplanleggingen av Krekke. Rasteplassen og nærmiljøanlegget skal stå ferdig høsten 2016, samtidig med åpningen av nye E6 Frya-Sjoa.
Desire line
Team Lala/Pushak sier i innledningen til sitt forslag: «Desire line» er en sti som oppstår når mennesker går på steder der det ikke var planlagt for det. Typisk er å kutte hjørner over gressplener, og etter hvert ser man en sti tre fram i gresset. Som regel representerer stien en snarvei. Krekke har kvaliteter både for fastboende og reisende. I forslaget «Desire Line» er ambisjonen å lage en snarvei til vannet og med få virkemidler få fram og tilrettelegge for det potensialet som ligger i situasjonen, både for de reisende og for Sør-Fåvangs innbyggere.»