Lars Syrstad (til venstre) og Helge Hatland skal lede en sterk arbeidsgruppe for å utvikle nye Kolbotn stasjon.
Foto: Rambøll
Rambøll planlegger nye Kolbotn stasjon
En tverrfaglig gruppe fra Rambøll skal bistå Jernbaneverket med å forme nye Kolbotn stasjon.
Det skriver Rambøll i en pressemelding denne uken.
I 2009 vedtok Jernbaneverket å føre Follobanen utenom Kolbotn. Det satte i gang en utredning av ny stasjon bedre tilpasset behovet.
Hovedtrekk i prosjektet er, ifølge pressemeldingen fra Rambøll, en ombygging fra tre til to spor, at plattformene trekkes noe mot sør, at plattformene forlenges til 250 meter, og at man får en generell opprustning til UU-standard. I tillegg skal man løse enkelte behov rundt universell utforming, RAMS/teknisk regelverk, samt plattformlengde.
– Dette er et omfattende prosjekt og vi mener at vi, sammen med Rambøll, har de beste forutsetninger for å lykkes. Vi går inn i en krevende fase nå, og jeg ser fram til mange faglige diskusjoner før vi kommer frem til løsninger vi mener er best for flest, kommenterer Helge Hatland, prosjektleder i Jernbaneverket.
Lars Syrstad er oppdragsleder for Rambøll, som leverer detaljregulering og teknisk hovedplan, og inngår i et teknisk team bestående av 20 eksperter fra Rambøll Bane, Miljø og Plan og arkitektur.
– Dette er et meget spennende prosjekt for oss. Målet er at Kolbotn ikke bare skal være en stasjon, men en levende destinasjon. Kolbotn er et knutepunkt for reisende og et møtepunkt for alle som bor i Oppegård. Her får vi være samfunnsrådgivere, vi bidrar til å utvikle hele sentrumsområdet, uttaler Syrstad i pressemeldingen.