Arrangerer høring på Stortinget om norsk anleggsbransje
7. januar brukte fem stortingsrepresentanter fra Senterpartiet første dag i det nye stortingsåret til å fremme et forslag for å bygge opp under konkurransekraften til den norske anleggsbransjen. Nå legges det opp til høring i Stortinget rundt tematikken.
Representantforslaget, Dokument 8:38 S (2019-2020), om styrking av norsk anleggsbransje, ble fremmet av Stortingsrepresentantene Siv Mossleth, Bengt Fasteraune, Geir Pollestad, Marit Knutsdatter Strand og Sigbjørn Gjelsvik, og de sa blant annet i forslaget at offentlige penger skal brukes til det beste for innbyggerne og det skal gagne norsk næringsliv og sørge for at man skaper flere arbeidsplasser og oppnår økt verdiskaping i Norge.
Annonse
De vil at Stortinget skal be regjeringen sørge for at Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Nye Veier, fylkeskommunene og andre relevante aktører i forbindelse med offentlige anskaffelser prioriterer å utvikle kapasitet og kompetanse i lokalt, regionalt og nasjonalt næringsliv.
Stortingsrepresentant Siv Mossleth pekte blant annet på at utbyggingen av Hålogalandsveien, som skjer i et OPS-prosjekt i regi av Statens vegvesen, i sakens anledning.
- Her er det kommet sterke signaler om at konkurransen er satt opp slik at norske entreprenører ikke har mulighet til å delta på grunn av kontraktens omfang. Det er selvsagt uheldig. Dette er også et OPS-prosjekt som betyr at aktøren som vinner frem skal eie og drifte strekningen i en periode på 25-30 år, som igjen betyr betydelig tapte muligheter om ingen norske vinner frem i konkurransen, sa Siv Mossleth til Byggeindustrien. Mossleth dro også frem utbyggingen av Follobanen og hvordan dette prosjektet er gjennomført, og at ingen norske vant frem i konkurransen om de største oppdragene.
Hun la ikke skul på at dette er en viktig sak for Senterpartiet.
- Det er ikke minst en viktig sak for lokal, regional og nasjonal verdiskapning. Slik situasjonen er nå frykter vi en svekkelse av markedet rundt de store infrastrukturutbyggingene om ikke vi legger kontraktene opp slik at det lokale markedet får gode vilkår til å være med i konkurransen, legger Mossleth til.
Nå blir det altså høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget rundt Senterpartiets forslag om å styrke norsk anleggsbransje. Dette skjer torsdag 26. mars.
Når fagkomiteene behandler en sak, kan de ønske å innhente informasjon gjennom en høring. En høring er et møte hvor inviterte organisasjoner legger frem sitt syn og svarer på spørsmål fra komiteen.
- Jeg er glad for at det skal være høring og håper at mange aktører med synspunkter på hvordan norsk anleggsbransje kan styrkes, kan kombinere Byggedagene 2020 med å delta på høringen. Alle aktører i forbindelse med offentlige anskaffelser må prioritere å utvikle kapasitet og kompetanse i lokalt, regionalt og nasjonalt næringsliv, sier Mossleth.
- Forslaget vårt er svært aktuelt nå. Den norske anleggsbransjen har tidligere advart mot at så store kontrakter som Sotrasambandet og Hålogalandsveien rigges til fordel for de store utenlandske aktørene, og gjør det svært vanskelig for de norske aktørene i entreprenørmarkedet. Over tid vil dette medføre en nedbygging av norsk anleggsbransje. Dette vil få alvorlige konsekvenser for både arbeidsplasser og verdiskaping, legger hun til.
Frist for å søke om deltakelse på høringen er 20. mars.