Veidekke får ikke gitt full gass med utslippsfri asfalt
Veidekke er klare til å produsere 100 prosent utslippsfri asfalt på anlegget sitt i Kristiansund. Men før leverandørene og infrastrukturen for hydrogen er på plass, blir det ikke butikk i det.
I desember 2023 annonserte Veidekke for første gang at de hadde lyktes med å produsere asfalt helt uten klimagassutslipp på asfaltfabrikken sin på Husøya i Kristiansund. Dette er sannsynligvis første gang noen har gjort dette noe sted i verden.
Utslipp fra asfaltproduksjon utgjør omtrent 40 prosent av hele Veidekke Asfalts samlede klima-gassutslipp, og dette har entreprenørkonsernet nå demonstrert at de kan kutte.
– Teoretisk sett kan vi produsere 100 prosent utslippsfritt på fabrikken i Kristiansund i 2024, men vi kommer ikke til å gjøre det. Det er svært lite tilgang på hydrogen i dag, og selv om vi har fått veldig mye oppmerksomhet fra mulige leverandører, så er det nok fortsatt en stund til infrastrukturen er på plass, sier direktør for Veidekke Asfalt, Martin T. Holmqvist til Byggeindustrien.
Holmqvist beskriver dagens situasjon som et spørsmål om høna eller egget: Produksjonen og infrastrukturen blir ikke bygget opp fordi etterspørselen er for liten, og det nytter ikke å etterspørre hydrogen fordi tilbud og infrastruktur forblir ikke-eksisterende.
– Et asfaltverk som brenner hydrogen i 100 prosent av produksjonen, burde være et ideelt utgangspunkt for en hel hydrogenfabrikk. Slik markedet er foreløpig, blir dette altfor kostbart, og vi får heller ikke dekket merkostnadene våre av kundene, forteller Holmqvist.
Viser mulighetene
Veidekke ønsker ikke å gå ut med akkurat hvor mye de har investert i å bygge om asfaltfabrikken i Kristiansund for å brenne hydrogen, men Holmqvist røper at 25 prosent av kostnaden skal dekkes av støtte fra Enova.
På Enovas nettsider kommer det frem at Veidekke har fått innvilget en støtte på 21.011.053 kroner i 2023 til ombygging av anlegget i Kristiansund, men beløpet dekker også flere andre fabrikker som Veidekke håper å bygge om for hydrogenbrenning i nær fremtid.
– Hvorfor gjør Veidekke dette hvis hydrogenbasert asfaltproduksjon ikke kan gjøres lønnsomt?
– Vi har ikke noe valg. Industrien er nødt til å drive sine virksomheter bærekraftig. Når dagens store utslipp kan elimineres med hydrogen så er vi overbevist om at dette er det eneste rette å gjøre. Selv fornybare brennstoff har utslipp, men ikke hydrogen. Da er det viktig at noen går foran og viser vei. Vi vil vise at det er mulig og at det kan finnes et marked for hydrogen i Norge, og vi mener at vi har fått til dette sammen med vår leverandør Benninghoven, sier Holmqvist.
Ny fabrikk
I januar signerte Veidekke kontrakt med Norwegian Hydrogen om levering av hydrogen fra Norwegian Hydrogens produksjonsanlegg i Hellesylt på Sunnmøre til asfalt-anlegget i Kristiansund. Hydrogenfabrikken er den første i sitt slag på Nordvestlandet, og kan starte leveransene til Veidekke tidligst i juni.
Etableringen av én fabrikk betyr riktig nok ikke at markedet er modent for storskala og lønnsom industriproduksjon med hydrogen som energibærer.
– Det er få produsenter, så infrastrukturen er naturlig veldig begrenset. Hydrogen er krevende å frakte, så det er en stor fordel å produsere med kortreist gass. I dag lagres hydrogen på containere for transport, og disse containerne er også veldig kostbare. Hvis vi skal få økonomi i dette, er vi helt avhengige av at man satser på å bygge ut produksjonskapasiteten, og vi håper politikerne vil bidra til å gjøre dette kommersielt gjennom støtteordninger til infrastrukturen, sier Holmqvist.
Veidekke Asfalt-direktøren kan fortelle at de har en konkret plan om å produsere en gitt mengde utslippsfri asfalt i 2024, men han vil ikke røpe noe mer om hvilke mengder det da er snakk om.
– Et grønt miljøregnskap for AS Norge vil bestå av mange energibærere, og vi er overbevist om at hydrogen vil være en stor del av dette. Men først trenger vi at dette bygges ut, sier han.