Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottar utvalgets utredning fra utvalgsleder Siri Pettersen Strandenes. Foto: Samferdselsdepartementet
Ny rapport: Ikke behov for en tredje rullebane på Oslo lufthavn før etter 2040
Prognoser tilsier at det vil bli behov for en tredje rullebane på Gardermoen i fremtiden, men at det er lite sannsynlig før etter år 2040, viser en ny rapport.
– I 2022 opprettet vi et utvalg som skulle vurdere om det er behov for å sette av areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn. Utvalgets vurderinger har vi nå fått. De viser at det er mest sannsynlig at det vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Annonse
Utvalgsleder og NHH-professor Siri Pettersen Strandenes overleverte rapporten til samferdselsminister Nygård torsdag morgen.
I rapporten presiserer utvalget at det er stor usikkerhet knyttet til når det vil oppstå behov for en tredje rullebane.
Overstiger kapasiteten på 2040-tallet
– Trafikkprognosene har endret seg på kort tid. Rett før pandemien viste prognosene at man ville nå kapasitetstaket tidlig på 2030-tallet. De siste prognosene viser at det er lite sannsynlig at trafikken kommer tilbake på nivået fra før pandemien før i 2027/2028, skriver utvalget i rapporten.
I dag har Oslo lufthavn en rullebanekapasitet på rundt 267.000 flybevegelser årlig, som tilsvarer rundt 80 flybevegelser i timen. Samtidig planlegger Avinor investeringer de neste ti årene som vil øke kapasiteten på dagens to rullebaner til rundt 300.000 årlige flybevegelser, eller opp mot 90 i timen.
– De siste trafikkprognosene tilsier at årlige flybevegelser vil overstige 300.000 i andre halvdel av 2040-tallet, og tidligst – ifølge et lite sannsynlig scenario – fra midten av 2030-tallet, skriver utvalget.
Prislapp på over 10 milliarder
De anslår at det vil koste over 10 milliarder kroner å bygge en tredje rullebane, og at hele prosessen fra planleggingsstart til ferdig rullebane vil ta 10–15 år.
– For å få full utnyttelse av en tredje rullebane, må det på sikt i tillegg bygges en ny terminal, skriver utvalget.
Samtidig mener de at avgifter som virkemiddel for å forsøke å utnytte kapasiteten over døgnet bedre, er et lite aktuelt alternativ til en tredje rullebane. Grunnen er at avgiftsøkningene trolig måtte ha blitt så høye at trafikken heller ville ha gått ned enn å ha blitt fordelt jevnere over døgnet.
Vil sette av areal
Avinors konsernsjef Abraham Foss sier i en pressemelding at det er positivt at utvalget har konkludert med at areal for en fremtidig tredje rullebane bør sikres.
– Det gir den nødvendige forutsigbarheten for Avinor, for naboer og for lokale kommuner, sier han.
– Samtidig er det viktig for oss å understreke at rapporten ikke handler om hvorvidt en tredje rullebane skal bygges eller ikke, men om det bør avsettes areal dersom det oppstår et behov for en tredje rullebane i fremtiden. Det har utvalget nå konkludert med at det er grunnlag for, sier Foss.
Ap stemte mot skrinlegging
En eventuell utvidelse av Oslo lufthavn har vært diskutert i en årrekke. Avinor har tidligere ment at det vil være behov for en ny rullebane på Oslo lufthavn innen 2030, men en rekke partier har vært motstandere av dette.
I 2019 stemte Arbeiderpartiet og de daværende regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF mot et forslag fra SV, MDG og Sp om å skrinlegge planene for en tredje rullebane.
SV står fortsatt på sitt.
– Regjeringa må skrote tredje rullebane en gang for alle. En tredje rullebane på Gardermoen er en forferdelig dårlig idé. Utbyggingen vil ødelegge viktig matjord og sårbar natur, for ikke å snakke om økte klimagassutslipp. Det vil også koste enorme summer som vi kunne brukt på nødvendige miljøtiltak, sier SV-leder Kirsti Bergstø om rapporten.
Utvalget har også sett på muligheten for å utvide Sandefjord lufthavn Torp og Moss Lufthavn Rygge som et alternativ til en tredje rullebane på Gardermoen. De har likevel kommet fram til at denne løsningen ikke kan anbefales, blant annet fordi dette vil gjøre driften for flyselskapene mer kostbar og kompleks og fordi det heller ikke vil bli bedre for de fleste reisende.
Bruk av de større regionale flyplassene i Bergen, Stavanger eller Trondheim til å avlaste Oslo lufthavn med direkteforbindelser til utlandet, blir sett på som en dårligere løsning enn en tredje rullebane på Gardermoen.