Slik er E18 ved Ramstadsletta tenkt. Illustrasjon: Vianova

Første hovedentreprise på E18 Vestkorridoren ut i markedet

Utlysingen av entreprisen av strekningen Strand-Ramstadsletta er en viktig milepæl for motorveiprosjektet vest for Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Anleggsarbeidet på prosjektet Lysaker – Ramstadsletta, som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren, startet 3. november 2020.

Hovedentreprisen som Vegvesenet nå lyser ut, omfatter bygging av ny E18 med 2X3 felt på strekningen Strand – Ramstadsletta samt endringer av lokalvegsystemet i Høvikområdet, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

- Vi har jobbet lenge med planlegging av E18 Vestkorridoren og har nå fullt fokus på å komme i gang med byggingen. Utlysingen av denne hovedentrepriser, er et nytt langt steg mot å kunne levere et gode vegsystem som vil gjøre reisehverdagen enklere og grønnere for både E18-trafikanter og for de som bor og arbeider i området, sier prosjektleder Tom Hedalen i meldingen.

I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18, bygging av Høviktunnelen, (delvis i berg og delvis som betongtunnel), vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 i tillegg til elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr. Arbeidene har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner og skal være ferdig innen 2028.

Byggingen av Strand – Ramstadsletta skal gjennomføres som totalentreprise. Første del av konkurranse er prekvalifisering som skal være ferdig i februar 2021, og som gir grunnlag for å velge ut tre kvalifiserte leverandører som Vegvesenet senere inviterer til å levere tilbud og delta i forhandlinger. Planen er å inngå endelig kontrakt med entreprenør mot årsskiftet 2021/2022.

Powered by Labrador CMS