Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge ei tilhørende jernbanebru og tunnelportal.
Foto: Bane NOR/Kristian Tindvik Sletten
Bane NOR lyser ut stor rehabiliteringsjobb i Ulriken
Når den nye jernbanetunnelen gjennom Ulriken i Bergen tas i bruk, skal den gamle tunnelen rehabiliteres før den kobles til ny tunnel og dobbeltspor.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
Det skriver Bane NOR i en pressemelding onsdag.
Å sette i stand gamle Ulriken tunnel er, ifølge Bane NOR, nødvendig for å få fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna.
‒ Vi håper på god respons fra entreprenørene slik at vi kan få gjort jobben som planlagt og samtidig bidra til å holde hjulene i gang i bygge- og anleggsbransjen, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR Utbygging Vest Midt.
Kontrakten som lyses ut, involverer både sprengning og nybygging. Byggetiden vil være omtrent to og et halvt år, og jobben starter på nyåret i 2021, etter at den nye tunnelen åpner i desember 2020.
‒ En jobb av denne størrelsen vil også kunne ha positive ringvirkninger for det lokale næringslivet, sier Søderholm.
I tillegg til å rehabilitere den gamle tunnelen fra 1964, skal det bygges ei ny jernbanebru og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.
For å få plass til blant annet vann- og frostsikring og teknisk utstyr, må tunnelen utvides med sprengning flere steder. Prosjektet innebærer også å sprenge åpninger gjennom til de to tversgående tunnelene nær Arna som skal knytte gammel og ny tunnel sammen.