Cie (fra venstre), Henrik, Hussein, Liam, Ibrahim, Jakob, Filmon og Trym ved Færder VGS bygger prototyper sammen med Bane NOR. Faglærer Atle Jahren står bakerst.

Bygg- og anleggsteknikkelever bygger prototype med Bane NOR

Bygg- og anleggsteknikk ved Færder videregående skole i Tønsberg har fått i oppdrag å bygge en prototype på en ny type kabeltrekkekum for Bane NOR.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding på sine nettsider.

75 elever fordelt på fem klasser på VG1 bygg- og anleggsteknikk ved Færder VGS i Tønsberg skal på oppdrag fra Bane NOR sbygge to kabeltrekkekummer som etter planen skal kunne brukes i forbindelse med InterCity-utbyggingen.

På grunn av ulykkesrisiko knyttet til midlertidige lokk for kabeltrekkummer, har Bane NOR utviklet en ny type lokk i aluminium som kan benyttes både i anleggsfasen og i driftsituasjonen.

Utfordringen er, ifølge pressemeldingen fra Bane NOR, at det ikke er en standardisert størrelse på kabeltrekkekummene, derfor er det behov for å lage en ny standard kum som passer til de nye lokkene. Siden oppdraget kun dreide seg om å bygge to kummer, har Bane NOR hatt problemer med å finne noen som var interessert i oppdraget.

Løsningen ble Færder VGS, en lokal skole med bygg- og anleggslinje.

Faglærer Atle Jahren forteller at skolen er veldig fornøyde med oppdraget de har fått.

– Det er litt begrensning på hvor mange som kan delta samtidig, derfor rullerer klassene på å jobbe med trekkekummene. Vi håper at dette prosjektet kan inspirere flere til å velge betongfaget, når de skal velge seg studieretning for neste år. Det er viktig for rekrutteringen, sier Jahren.

Trym Ellefsen (16) er en av elevene som jobber med prosjektet. Han forteller at han synes det var litt vanskelig å vite hvordan de skulle utføre ulike oppgaver da prosjektet startet opp, men han har lært veldig mye underveis.

– Planen for neste år var egentlig å søke meg til tømrer linja, men nå har jeg begynt å vurdere betongfaget også, sier Ellefsen.

Powered by Labrador CMS