HALLINGSKEID Et togsett ble totalskadd i brannen som oppsto i et snøoverbygg ved Hallingskeid på Bergensbanen for seks år siden.

Bane NOR bygger i stål etter Hallingskeid-brannen

Etter brannen i snøoverbygget på Hallingskeid langs Bergensbanen for seks år siden, er Bane NOR i gang med å rive gamle trekonstruksjoner. Når nye overbygg nå bygges, blir det i stål.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider fredag.

– Dette er et veldig viktig prosjekt. Akkurat nå holder vi på å bygge et 120 meter langt snøoverbygg i stål i Tjoadalen i Ulvik, knappe to kilometer vest for Hallingskeid, sier prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR til avisen.

Det er til sammen omtrent tolv kilometer med snøoverbygg på Bergensbanen. De fleste befinner seg mellom Finse og Mjølfjell, og er, ifølge artikkelen på bt.no, av eldre dato og bygget i tremateriale med aluminiumsplater utvendig.

Etter brannen i overbygget på Hallingskeid i juni for seks år siden, hvor et togsett med 257 passasjerer kjørte inn i det brennende overbygget, ble det besluttet at alle nye overbygg skulle bygges i stål.

Ingen ble skadet i brannen, men både overbygget og togsettet ble fullstendig utbrent. Det nye overbygget som ble satt opp etter brannen, består av 400 meter med ståloverbygg og 60-70 meter med betong.

Bane Nor planlegger en strategisk fornyelse av alle snøoverbyggene som har tre som innvendig materiale. Arbeidet vil pågå over flere år fremover, skriver Bergens Tidende.

– I Tjoadalen startet vi riving og bortkjøring av det gamle overbygget i juni. Deretter ble fundamenteringsarbeidet utført, og sist helg kom de første stålsøylene på plass, sier prosjektleder Undal.

De nye overbyggene blir litt bredere enn de gamle. Noen steder blir det også satt inn dører og vinduer med tanke på eventuell evakuering og for å gi bedre utsikt fra toget.

Bane NOR bruker, ifølge artikkelen, 30 millioner til fornyelse av snøoverbygg på Bergensbanen i 2017.

Arbeidet utføres av Mesta, som regner med å være ferdig i Tjoadalen rundt 1. november i år.

Powered by Labrador CMS