Raumabanen kjører over Kylling bru. Foto: Leif Johnny Olestad, Bane Nor
Raumabanen kjører over Kylling bru. Foto: Leif Johnny Olestad, Bane Nor

100-årsmarkering for Raumabanen

Jernbanestrekningen Raumabanen fyller nå 100 år og Bane Nor og Jernbanedirektoratet markerer feiringen fredag.

Publisert

Det er i år 100 år siden Kong Haakon VII foretok den offisielle åpningen av Raumabanen. Bane Nor og Jernbanedirektoratet har invitert til folkefest fredag 20. september for å feire jernbanestrekningen og historien gjennom Romsdalen.

– Det er flott å se det store engasjementet fra kommuner og innbyggere, det viser hvilken betydning Raumabanen har for lokalsamfunnet og næringslivet i regionen også i dag. 100-årsmarkeringen gir oss anledning til å sette pris på lokalsamfunnet og de som bruker banen i dag, og minnes de som bygde banen med få ressurser. Vi ønsker å lage en opplevelse som folk som bor langs Raumabanen og besøkende vil være stolt av, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor, i en pressemelding.

Lonely Planet har kåret strekningen til Europas vakreste.

– Banen har vært viktig for reisende og gods så lenge den har vært i drift, og har også hatt en sentral rolle i å frakte turister som kom med turistskip til Åndalsnes. Det tidlige engasjementet for å få den bygd, vitner om banens betydning for lokalsamfunnene. Den er fortsatt viktig i dag, med SJ Norge som ansvarlig for persontrafikken, mens OnRail står for godstrafikken, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jubileumsdagen startet på Dombås klokken 08.30, og stålvogntoget kjent blant annet fra filmen Mission: Impossible, er leid inn som jubileumstog for anledningen. Toget trekkes av to lokomotiv av typen Di 3, som tjenestegjorde for NSB mellom 1954 og 1999.

Jubileumstoget kjørte fra Dombås stasjon klokken 10.10 og gjør flere stopp underveis.

Togets endestasjon er i Åndalsnes, og her fortsetter programmet utover ettermiddagen med taler, historier og underholdning.

– For at Raumabanen skal bestå i minst hundre år til som et bærekraftig transportalternativ, må vi sørge for godt vedlikehold for å tilpasse oss et våtere og villere klima enn da den ble bygget. Vi er stolte over å få lov til å både ivareta en viktig kulturarv, men også en vital 100-åring som brukes daglig til person- og godstransport. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Eriksen.

Powered by Labrador CMS