Sundland verksted er stedet der de fleste togene i Norge blir sendt for ombygging og reparasjoner.
Annonse
Nå har Bane Nor bygget parkeringsplasser for tog på området. I tillegg er sporområdet som ligger rundt det gamle verkstedet oppgradert.
− Prosjektet har vært veldig komplisert. Vi er stolte over at vi likevel har gjennomført det i rekordfart på under to og et halvt år. Vi har også gjort mye arbeid på Sundland skifteområde, og alt arbeidet er gjort mens det har vært tilnærmet normal drift i verkstedet, sier Hanne Anette Stormo, prosjektsjef i Bane Nor i en pressemelding.
Prosjektet har hatt to entrepriser, begge med Baneservice, som igjen har brukt Caverion og Kaare Mortensen Buskerud som underentreprenører.
Byggestart var sommeren 2022. Prosjektet ble lagt inn under Drammen-Kobbervikdalen, fordi togparkeringen naturlig henger sammen med byggingen av nytt dobbeltspor og ombyggingen av Drammen stasjon.
− Rammen for prosjektet var på 1,5 milliard kroner, og prognosen tilsier at vi lander på cirka 1 milliard. En del av besparelsen skyldes utsettelsen av ERTMS, men vi har også levert alle kontraktene under budsjett, forteller Hanne Anette Stormo, prosjektsjef i Bane Nor i meldingen.
Før togene kan ta i bruk de nye parkeringsplassene, gjenstår kun noe signalarbeid.