Adm. dir. Ståle Njåtun i Doka Norge fokuserer på de digitale mulighetene på Bauma.
Norske kunder besøker Dokas stand på Bauma.
Fallsikringssystem som blir benyttet på flere byggeplasser i Norge.
Ståle Njåtun

Digitalisering i fokus hos Doka

Forskalingseksperten Doka er tungt til stede på Bauma. Med en stand på hele 4.750 kvadratmeter og rundt 600 egne ansatte til stede for å ta imot de besøkende – er det mange produkter å vise frem. For det norske markedet er digitaliseringsløsningene kanskje den mest spennende satsingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

- Doka legger ned store ressurser i å ligge i front innen den teknologiske utviklingen. Det betyr ikke bare produktutvikling, men også måten vi bruker produktene på, hvordan vi samhandler med kundene og hvordan vi kan bruke digitale løsninger til opplæring, bestilling av varer og så videre. Mulighetene er enorme med den teknologiske utviklingen vi nå ser, og vi i Doka bruker blant annet Bauma til å vise den digitale bredden vi kan tilby og satser på, sier Ståle Njåtun, adm. dir. for Doka Norge.

Mange norske til stede

Flere norske representanter er til stede for å ta imot de mange norske besøkende på Dokas stand på messen i München – og de får muligheten til å vise frem et bredt spekter av hvilke produkter den østerrikske familievirksomheten kan levere.

Interessen rundt den digitale satsingen, som er gitt navnet Up Beat Construction er stor - og lokalene er fulle av folk, så det er tydelig at virksomheten har truffet med sin digitale satsing.

- Det er spennende å kunne vise frem en så omfattende digital verden, og viser at Doka virkelig satser på dette. Dette viser også at vi er langt mer enn en leverandør av tradisjonelt utstyr. Det er mye å hente på å jobbe mer digitalt, både med tanke på effektivitet, sikkerhet og miljø. At vi kan bruke digitale løsninger i vår kommunikasjon med kundene er et stort fremskritt som gir mange muligheter. Men dette vil selvsagt ikke erstatte den mellommenneskelige kontakten, som alltid vil ligge der, påpeker Njåtun.

Satsingen innebærer bruk av VR-løsninger under opplæring og samhandling og kontroll av bruk av utstyr, satsing på 3D, 3D-printing av utstyr, komponenter og byggematerialer, digital overvåkning av støpeprosesser og så videre.

Ligger i front

- Vi i det skandinaviske markedet ligger helt i fornt innen bruk av denne typen modnere teknologi, og vi ser også at vi i Doka i Norge opplever interesse rundt disse løsningene, legger han til.

Doka Norge lanserte nettopp også sin nye nettbutikk for det norske markedet, og Njåtun forteller om god respons på satsingen.

- Mange har tatt nettbutikken i bruk – og vi har allerede registrert våre første bestillinger, sier han.

- Doka skal være med i den store digitale bølgen internasjonalt, noe også satsingen til Doka viser, mener Njåtun.

Prefab-montasje

Doka presenterer også en nyhet innen montasje de har store forventinger til. De er nå i ferd med å lansere flere produkter og løsninger til bruk av prefab-produkter. Dette gjelder innen blant annet sikkerhet og avstivning.

- Vi kan tilby en serie produkter til bruk på ulike montasjejobber - både av prefab betong og prefab tre. Vi ser at montasje på byggeplass er noe som stadig brer om seg – og dette er noe vi skal være med på, sier Njåtun.

Njåtun og de andre norske representantene til Doka på messen forventer mange nordmenn innom standen.

- Vi er 7-8 personer fra Norge som skal ta hånd om der norske besøkende, sier han.

Doka Norge er inne i en god vekstperiode, og har en omsetning på rundt 200 millioner kroner og er nå totalt 60 ansatte, fordelt på hovedkontoret på Åros i Buskerud og regionavdelingen i Trondheim.

Powered by Labrador CMS