Paradis bru bygges over bybanesporet på Paradis i Bergen, og med sine 42 meter blir gang- og sykkelbrua verdens lengste i plastkompositt (fibre-reinforced plastic, FRP). Brua bygges over både Nesttunvegen og bybanen.
Consto Anlegg Øst AS har fått oppdraget, og entreprenøren legger, ifølge pressemeldingen, opp til et tett samarbeid med Consto Anlegg Vest AS, som er etablert i samme konsern, med kontor i Bergen. Kontraktsignering og samhandling ble gjennomført i midten av mars, og nå starter detaljprosjektering i samspill med byggherre Vestland fylkeskommune.
– Vi er svært stolte over å ha blitt valgt til å utføre enda et spennende bruprosjekt for Vestland fylkeskommune. I 2021 bygde vi Teita bru for fylkeskommunen, det ble på alle måter et vellykket prosjekt, og nå fortsetter samarbeidet på Paradis bru, sier Øystein Mehl Eide, daglig leder i Consto Anlegg Vest og Constos leder for prosjektet.
– Vi har sammen med FiReCo og SCSub lagt ned mye ressurser i tilbudet, og vi gleder oss over at innsatsen vår resulterte i denne kontrakten. Nå skal vi endelig starte arbeidet med å realisere prosjektet sammen med Vestland fylkeskommune, legger han til.
Fireco AS er rådgivende ingeniørfirma på kompositt, og CSub skal etter planen produsere komposittbrua på sin fabrikk i Arendal. Den vil deretter bli fraktet med båt til Bergen. Selve transporten og montasjen på Paradis blir utført i samarbeid med Royal Transport, skriver Consto i pressemeldingen.
Kontraktssummen er på 22,9 millioner kroner, og brua er planlagt ferdigstilt vinteren 2022/2023.