Byrådsleder og programkomitéleder Martin Smith-Sivertsen (H) har noen dristige planer for Bergen.

Vil ha kunstig øy og fjelltunneler i Bergen

Bergen Høyre foreslår blant annet å etablere en stor kunstig øy i Store Lungegårdsvann og sykkeltunneler i to av byfjellene i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

Programkomiteen i Bergen Høyre skriver i sitt forslag til valgprogram for 2015-19 blant annet at de ønsker å «utrede å etablere en større øy med kanaler i Store Lungegårdsvann, og la dette binde sammen Nygårdstangen og Danmarks plass/Møllendal».

Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen leder komiteen.

– Det har jo tidvis vært snakket om å fylle ut deler av vannet. Vi mener at man bør se på å lage en slags øy som binder sammen de to sidene, men at man beholder store deler av sjølinjen, sier Smith-Sivertsen til bt.no.

Byrådslederen sier til avisen at man ser for seg en kunstig øy med bebyggelse, knyttet til de to sidene av vågen med bruer, og at man vil bygge urbant og tett på øya.

– Dette er en idé. Poenget vårt er at det bør utredes, understreker han.

Smith-Sivertsen forteller overfor bt.no at han brenner enda mer for å bygge sykkeltunneler gjennom to av byens syv fjell.

I valgprogramforslaget skriver komiteen at de ønsker å «lage sykkeltunnel til Mindedalen fra Fyllingsdalen parallelt med tunnel for bybane. Det lages sykkeltunnel fra Olsvik til Liavannet under Lyderhorn sammen med kollektivtrase. Flere sykkeltunneler vurderes».

– Det er kanskje dristig. Men det kan være at det er fornuftig å bygge sykkeltunnel sammen med bybanetunnel, fordi vi uansett må ha en rømningsvei for Bybanen. Jeg tror slike tunneler vil bidra veldig til å få opp sykkelandelen. Disse strekkene, der det høy stigning ellers, er et problem i dag, sier byrådslederen.

Powered by Labrador CMS