Illustrasjonsfoto Marit Hommedal / SCANPIX
Vegvesenet støtter Sandviken-beboerne om ønsket Bybanen-plassering
Beboerne i Sandviken i Bergen ønsker Bybane-trasé i dagen og biltrafikken flyttet inn i en utvidet Fløyfjellstunnel. Byrådet mener det blir for dyrt, men Vegvesenet støtter beboerne.
Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.
Mot slutten av 2017 konkluderte byrådet i Bergen med at de ønsker å la Bybanen gå gjennom Sandviken i lange tunneler. En sammenslutning av 40 velforeninger i området jobber nå hardt for at banen skal overta plassen til dagens motorvei gjennom Ytre Sandviken, mens bilene flyttes inn i en forlenget versjon av Fløyfjellstunnelen, heter det i artikkelen i Bergens Tidende.
Byrådet uttaler at løsningen er omtrent halvannen milliard dyrere enn deres forslag, og at det økonomiske handlingsrommet ikke tillater dette det kommende tiåret.
Statens vegvesen sendte før jul sitt innspill til bystyrepolitikerne:
«Statens vegvesen har i hele prosessen ment at alternativet med forlenget Fløyfjellstunnel totalt sett peker seg ut som den klart beste løsningen for transportkorridoren mellom sentrum og Åsane», konkluderes det her.
Helge Eidsnes, som er regionveisjef i Statens vegvesen, påpeker overfor Bergens Tidende at det ikke er en ny konklusjon.
– Allerede i 2013 vurderte vi det slik at en forlengelse av Fløyfjellstunnelen er det beste alternativet. Tilbakemeldingen vi har gitt nå, viser at vi fortsatt vurderer det som den beste faglige løsningen, sier han.
Ifølge Eidsnes er dette samlet sett best, fordi man vil redusere biltrafikken i indre deler av sentrum og legge bedre til rette for kollektivreisende og nye sykkelveier. Samtidig peker han på betydelige miljøgevinster dersom man legger E39 inn i fjellet.
Han mener Bergen-politikerne bør gjøre nye kostnadsvurderinger i saken før de avgjør noe.