Ser store muligheter for betongelementer i anleggsprosjekter
Adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS utfordrer betongelementprodusentene til å jobbe tettere inn mot entreprenørene og rådgiverne for å komme tyngre inn i anleggsprosjektene.
- Det er viktig med en industrialisering av betongproduksjonen i anleggsprosjektene. Vi ser derfor at det er store muligheter for betongelementbransjen til å jobbe enda tettere opp mot denne sektoren. Men skal dere klare å komme i posisjon, er det utrolig viktig at dere jobber tett sammen med både rådgiverne og entreprenørene, uttalte Hovland foran deltakerne på Betongindustridagene torsdag.
Annonse
Hun peker blant annet på at mange timeverk går med i kompliserte konstruksjoner for bygging av kryss.
- Det går med veldig mange timeverk ute på anleggene, også på vinterstid, når man heller kunne produsert inne i et kontrollert miljø, hvor man også kan bygge mer rasjonelt, påpeker Hovland.
Hun mener det er mye som kan forenkles og gjøres på andre måter.
- For å finne de gode løsningene må man tenke smart på et tidlig tidspunkt - og man må sette sammen kompetente og tverrfaglige team, legger hun til.
Hun får støtte av konserndirektør anlegg, Petter Vistnes, i BetonmastHæhre Anlegg.
- Det er viktig for betongelementprodusentene å tenke annerledes – og ikke bare produsere mest mulig tonn. Man må tilpasse seg nye måter å jobbe på, påpeker Vistnes. Han kom også med flere anbefalinger på hvordan betongelementprodusentene kan komme i bedre posisjon innen anleggsmarkedet.
- Dere må rett og slett tørre å komme på banen - og dere må tidligere inn i prosessen. Denne bransjen bør være som klegger på oss entreprenører for å fortelle hvilke løsninger og konsepter dere kan levere og utvikle sammen med rådgiverne og entreprenørene. I motsetning til tidligere er det store muligheter til å komme inn med andre og nye konsepter – også standardiserte løsninger. Det er enorme muligheter for dere innen anlegg, mener han. Blant annet pekte han på flere fordeler betongelementbransjen i større grad burde trekke frem, som HMS-aspektet, produksjon under tak og mulige transportbesparelser.
- For oss er også byggetiden ekstremt viktig. Klarer vi å krympe inn byggetiden reduserer vi kostnaden i stor grad, påpeker han.