Are Eliassen, prosjektdirektør i Skanska (f.v.), Svein Atle Berge, styreleder og medeier i Ølen Group AS, Lars Norekvål, daglig leder i Ølen Betong, Jan Lima, prosjektleder Hæhre. Foto: Johanne Hauge, Skanska
Are Eliassen, prosjektdirektør i Skanska (f.v.), Svein Atle Berge, styreleder og medeier i Ølen Group AS, Lars Norekvål, daglig leder i Ølen Betong, Jan Lima, prosjektleder Hæhre.

Betongsamarbeidet er i gang på OPS Hålogalandsvegen

Skanska og Hæhre starter nå samarbeidet med Ølen Betong som omfatter to betongstasjoner på prosjektet OPS Hålogalandsvegen i Nord-Norge, der én skal levere betong til Skanskas parseller, og én til Hæhres parseller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

På OPS-prosjektet skal det totalt bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 broer. Det vil dermed være behov for store betongleveranser langs parsellene.

Skanska er totalentreprenør på OPS-kontrakten, og har med Hæhre Entreprenør som totalunderentreprenør, som skal bygge vei og drive tunnel i den nordvestlige delen av prosjektet. Hæhre har hovedansvar fra Sigerfjordtunellen til Kanstadbotn og videre inn i Fiskefjordtunnelen. Her skal Skanska og Hæhre drive tunnelen fra hver sin side og møtes på midten, cirka fem kilometer inn i fjellet.

– Det er flott at vi nå kan komme i gang med betongproduksjonen. Vi har jobbet med Ølen Betong på flere av prosjektene våre i Skanska, og har god erfaring med dette samarbeidet og kvaliteten på leveransene deres. De besitter på en meget sterk betongkompetanse, som for oss ga den beste løsningen for prosjektet. Jeg er trygg på at dette vil bli et samarbeid som gagner både Skanska og Hæhre, sier Are Eliassen, prosjektdirektør i Skanska, i en pressemelding.

– Vi har samarbeidet godt med Ølen Betong i en årrekke. Ølen har levert betong og betongelementer til en rekke av våre prosjekter rundt om i landet. Etablering av to blandestasjoner i prosjektet gir forutsigbarhet for kvalitet og leveranser til både Skanska og Hæhre, sier Henrik Habbestad Karlsen, fagleder betong i Hæhre, i meldingen.

Lavkarbonbetong
Både Statens vegvesen, Skanska og Hæhre viser til at de har høye klima- og miljøambisjoner for prosjektet.

– Utbyggingen vil fungere som et pilotprosjekt for Statens vegvesen for å teste ut tiltak for grønnere og mer miljøvennlig veiutvikling, der ambisjonen er å nå sertifiseringen Breeam Infrastructure: Design & Construction Excellent. Valget falt derfor på bruk av lavkarbonbetong, slik det nå er gjort på alle de store veiprosjektene Skanska har gjennomført de siste årene, herunder RV3 / 25 Hedmarksvegen, E16-prosjektene, og nå E18 Vestkorridor-prosjektene i Oslo og Bærum, skriver Skanska i meldingen.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Skanska og Hæhre gjennom flere år og setter nå pris på å sette i gang med samarbeidet for OPS Hålogalandsvegen. Ølen Betong har lang erfaring med levering av ferdigbetong til samferdselsprosjekter, og vår erfaring og kompetanse vil være et verdifullt bidrag til å sikre en vellykket gjennomføring av et samfunnsnyttig prosjekt av denne størrelse, sier Lars Norekvål, daglig leder i Ølen Betong.

Lokal verdiskaping
Ølen Betong vil drifte verket når det kommer i gang, og HGB Betong AS, med lokal tilhørighet, vil bidra med bemanning og transportkapasitet, der flere lokale arbeidere vil arbeide på blandeverket.

Flere fra Skanska, Hæhre og Ølen Betong var til stede under samarbeidsmøtet denne uken. Foto: Johanne Hauge, Skanska
Flere fra Skanska, Hæhre og Ølen Betong var til stede under samarbeidsmøtet denne uken.

–Målet og ønsket er å på denne måten også kunne bidra til lokal verdiskaping gjennom å skape flere arbeidsplasser, heter det videre i meldingen.

På Rødskjær er aktiviteten allerede i full gang og betongstasjonen har hatt sine første prøvepartier av betong. Dette betyr at det ikke er lenge til produksjonen av betong settes i gang for fullt. I Kanstadbotn blir stasjon nummer to rigget, og vil være i drift i løpet av oktober.

Powered by Labrador CMS