Ford Ranger kommer nå også som ladbar hybrid. Foto: Ford Motor Norge
Lanserer Ford Ranger som ladbar hybrid
Europas mest solgte pickup, Ford Ranger, får sin internasjonale debut som ladbar hybrid på nyttekjøretøymessen i Hannover mandag.
Samtidig som Fords nye Ranger med ladbar hybrid drivlinje
har en maksimal hengervekt på 3500 kg og en nyttelast på ett tonn, er den med
sine 279 HK sterkere enn Ranger med 3-liters V6 turbodieselmotor. Med et
dreiemoment på 690 Nm, har den et høyere dreiemoment enn noen serieprodusert
Ranger, ifølge en pressemelding fra Ford Motor Norge.
Skal kunne kjøre drøyt 45 kilometer på el
Den nye ladbare hybridpickupen er forventet å kunne kjøre
mer enn 45 kilometer helelektrisk, og kommer også med Rangers nyeste e-4WD-system med
en totrinns fordelingskasse og differensialsperre bak.
Ranger ladbar hybrid er også den første i Ranger-familien
som kommer med Pro Power Ombord, et system som gjør det mulig å benytte
bilens hovedbatteri som strømkilde til å lade eller bruke utstyr og verktøy.
Som standard kommer den med 2,3 kW. Som tilvalg kan du få 6,9 kW (to uttak på
3,45 kW).
Arbeidshest med personbilkomfort
– Med nye Ranger ladbar hybrid får du alle fordelene med
elektrifisering, samtidig som du har den samme arbeidskapasiteten som har gjort
Ranger til en bestselger i Europa. Vår første pickup med ladbar hybrid
drivlinje i Europa er like bra som arbeidshest som den er til kjøring i
krevende terreng – samtidig har den personbilkomfort og er topp utstyrt med det
siste av tilkoblede digitale tjenester, og den kan kjøres på ren elektrisitet,
sier Hans Schep, general manager, Ford Pro Europe i pressemeldingen.
Drivlinjen i Ranger ladbar hybrid er Fords 2,3-liters
EcoBoost bensinmotor, en 10-trinns automatgirkasse som sammen med en 75 kW
elektrisk motor og et 11,8 kWh (utnyttbart) batteri.
Ekstra dreiemoment når du trenger det
En ny modulær hybrid girkasse utnytter den elektriske
motoren til å aktivere hybridkjøring. Føreren kan også velge hvordan
batterienergien skal brukes ved å velge mellom Auto EV, EV Now, EV Later eller
EV Charge modus.
Den elektriske motoren leverer ekstra dreiemoment når du
trekker tung last, eller kjører i krevende terreng og har behov for dette. Ford
har også forbedret fjæringsinnstillingene for å levere best mulig komfort og
sikrere ytelse på vei og i terreng med Ranger ladbar hybrids unike chassis og
vektdistribusjon.
I tillegg til Wildtrak og XLT vil Ford Ranger ladbar hybrid
også komme i en Stormtrak launch edition.
De første kundeleveringene er forventet å starte våren 2025.