Ford Ranger kommer nå også som ladbar hybrid. Foto: Ford Motor Norge
Ford Ranger kommer nå også som ladbar hybrid. Foto: Ford Motor Norge

Lanserer Ford Ranger som ladbar hybrid

Europas mest solgte pickup, Ford Ranger, får sin internasjonale debut som ladbar hybrid på nyttekjøretøymessen i Hannover mandag.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig som Fords nye Ranger med ladbar hybrid drivlinje har en maksimal hengervekt på 3500 kg og en nyttelast på ett tonn, er den med sine 279 HK sterkere enn Ranger med 3-liters V6 turbodieselmotor. Med et dreiemoment på 690 Nm, har den et høyere dreiemoment enn noen serieprodusert Ranger, ifølge en pressemelding fra Ford Motor Norge.

Skal kunne kjøre drøyt 45 kilometer på el

Den nye ladbare hybridpickupen er forventet å kunne kjøre mer enn 45 kilometer helelektrisk, og kommer også med Rangers nyeste e-4WD-system med en totrinns fordelingskasse og differensialsperre bak.

Ranger ladbar hybrid er også den første i Ranger-familien som kommer med Pro Power Ombord, et system som gjør det mulig å benytte bilens hovedbatteri som strømkilde til å lade eller bruke utstyr og verktøy. Som standard kommer den med 2,3 kW. Som tilvalg kan du få 6,9 kW (to uttak på 3,45 kW).

Arbeidshest med personbilkomfort

– Med nye Ranger ladbar hybrid får du alle fordelene med elektrifisering, samtidig som du har den samme arbeidskapasiteten som har gjort Ranger til en bestselger i Europa. Vår første pickup med ladbar hybrid drivlinje i Europa er like bra som arbeidshest som den er til kjøring i krevende terreng – samtidig har den personbilkomfort og er topp utstyrt med det siste av tilkoblede digitale tjenester, og den kan kjøres på ren elektrisitet, sier Hans Schep, general manager, Ford Pro Europe i pressemeldingen.

Drivlinjen i Ranger ladbar hybrid er Fords 2,3-liters EcoBoost bensinmotor, en 10-trinns automatgirkasse som sammen med en 75 kW elektrisk motor og et 11,8 kWh (utnyttbart) batteri.

Ekstra dreiemoment når du trenger det

En ny modulær hybrid girkasse utnytter den elektriske motoren til å aktivere hybridkjøring. Føreren kan også velge hvordan batterienergien skal brukes ved å velge mellom Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge modus.

Den elektriske motoren leverer ekstra dreiemoment når du trekker tung last, eller kjører i krevende terreng og har behov for dette. Ford har også forbedret fjæringsinnstillingene for å levere best mulig komfort og sikrere ytelse på vei og i terreng med Ranger ladbar hybrids unike chassis og vektdistribusjon.

I tillegg til Wildtrak og XLT vil Ford Ranger ladbar hybrid også komme i en Stormtrak launch edition.

De første kundeleveringene er forventet å starte våren 2025.

Powered by Labrador CMS