Komposittbru heist på plass på Taraldrud
Brua, som ligger ved innkjøringen til Politiets Nasjonale Beredskapssenter (PNB), er fire meter bred og 20,75 meter lang. Den er produsert i Rotterdam og ble fraktet i ett stykke til Taraldrud med båt og lastebil.
Den nye atkomstveien inn til Politiets Nasjonale Beredskapssenter kom i konflikt med lokalbefolkningens turvei fra Oppegård og inn til Sørmarka. Den nye brua er derfor tilrettelagt for helårsbruk med en bredde på fire meter. Også skiløypene vi gå over brua, som er dimensjonert for å kunne tåle belastningen av løypemaskiner som skal lage skispor i løpet av sesongen.
Det er Justis- og beredskapsdepartementet som er byggherre for det kommende beredskapssenteret. Bygningsmassen med alt av påkrevde fasiliteter er på inntil 30.000 kvadratmeter, med en prislapp på 2,75 milliarder kroner.
Men det ble altså en friluftsbru som sto ferdig først – i god tid før skisesongen staves i gang.
Totalentreprenør for beredskapssenteret er Skanska Norge, som har med seg Nordic – Office of Architecture på utformingen.
– De første planene var en betongbru, men vi ville ha noe mer spennende og innovativt. Kompositten er sortlakkert, og spiller litt på en del av det utstyret som politiet bruker. Kompositt er utviklet for og mye brukt i Nordsjøen. Nå er det brukt her på land, forteller Håvard Slinde fra Nordic.
Vekten på brua er 22 tonn, noe som skal være cirka en sjettedel av hva en tilsvarende løsning i betong ville ha veid.
Mange fordeler
Komposittbrua er prosjektert, levert og montert av Skanskas underentreprenør Module Solutions & Systems (MSS) fra Jæren. Produsent er nederlandske FiberCore Europe i Rotterdam. Kompositt er mye brukt i gang- og sykkelveier og endog større motorveibruer i Nederland. I tillegg til å være lett, er kompositt også solid, værbestandig og har lave vedlikeholdskostnader.
– Ferdig levert og montert er prisen på brua 3,2 millioner kroner eksklusive avgifter. Medregnet brukaret som vi støpte i forkant blir prisen cirka 4,2 millioner kroner, sier prosjektdirektør Jonny Hermansen i Skanska.
Omtrent lik pris
– Produksjonsmessig er det utrolig effektivt for oss å få den produsert ferdig et annet sted. En betongbru ville krevd stillaser, og vi hadde måttet stenge veien lenge. Helhetskostnaden sammenliknet med en betongbru er omtrent lik. Nå blir den heist på plass og montert i løpet av en dag, sier Paul Torgersen, prosjektsjef for Politiets Nasjonale Beredskapssenter.
Og etter en litt forsiktig start, der HMS-hensynet veide tungt, kunne to store mobilkraner fra Kynningsrud Nordic Crane starte løftet og med millimeterpresisjon forsiktig dandere komposittbrua på plass på brukarene.