Godt oppmøte ved Bodøelv i sola. Foto: Irene R. Skaue, Statens vegvesen.
Bodøelv på åpningsdagen. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
I krysset Olav V gate og Gamle Riksvei har vi bygget undergang for de som sykler og går. To rundkjøringer i området er gjort større og utsmykket med granittberg og lys. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen.
Det blir plantet og sådd på hele riksveg 80-anlegget. Vi bruker søyleosp, poppel, rogn, lønn, kirsebær, sølvpil og svensk asal. Foto: Torbjørn Braset, Statens vegvesen.
Store endringer på Stormyra, blant annet ny bru og rundkjøring. Myke trafikanter har fått – og vil få – mye bedre forhold her. Etter hvert skal det bli grønt og fint her også. Fjellrekka Børvasstindene i bakgrunnen. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen.

Søndag åpnet Bodøtunnelen

Fire år etter første tunnelsalve ble snora klippet for det største prosjektet i Bypakke Bodø.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Bodøtunnelen er 2,8 kilometer lang og har to løp med to kjørefelt i hvert.
Tunnelen avlaster en trefeltsvei som sto ferdig i 1986. Stikkord har etter hvert blitt redusert framkommelighet, dårlig avvikling i kryssene, mange trafikkulykker og vanskelige forhold for gående og syklende. Etter åpningen vil to tredeler av dagens trafikk gå i tunnelen.

- Det er tett bebyggelse langs dagens trefeltsvei, så både naboer og trafikanter i området vil få positive effekter når rundt 16 000 kjøretøy i døgnet forsvinner derfra, melder vegvesen.no.

Mer enn vei
Tunnelen er en del av prosjektet rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset, og handler om mer firefelts vei for bilister og kollektivtrafikken. Mens arbeidene har pågått inne i fjellet har det vært stor anleggsaktivitet utenfor – særlig på bysiden i vest. Der bygges det også underganger og gang-/sykkelveiløsninger som i stor grad skiller de som sykler og går. Arbeidene med ny riksveg 80 fortsetter til utpå høsten.

Veidekke er hovedentreprenør for tunnelen, mens Consto har kontrakten for veiarbeidene på vestsiden. Consto overtok for M3 Anlegg som gikk konkurs i januar i fjor. Aventi har stått for elektroarbeidene. Norconsult har hatt prosjekteringen.

Samarbeidsprosjektet Bypakke Bodø
Bodøtunnelen og resten av riksveg 80-prosjektet er en del av Bypakke Bodø. Statens vegvesen, Bodø kommune og Nordland fylkeskommune samarbeider om pakken som har en ramme på 3,529 milliarder (2019-) kroner. Omtrent en tredjedel av midlene skal brukes til trafikksikkerhet, kollektivtiltak, miljøtiltak og tiltak for gående og syklende.

Videre planlegges det en fase 2 av bypakken. Denne har så langt vært igjennom lokalpolitisk behandling. Her er det en forsterket satsing på myke trafikanter.

Åpning søndag 28. april
Dagen startet med åpen tunnel for de som ønsket å legge søndagsturen inn i fjellet til fots eller som syklist. Bodøoktetten og Bodø Harmonimusikk sto for den kulturelle delen. Det ble også arrangert et mosjonsløp gjennom tunnelen i regi av Bodø Run Festival.

Taler ved ordfører Ida Pinnerød (Ap), regionvegsjef Turid Stubø Johnsen og fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp). Statssekretær Allan Ellingsen (FrP) stod for siste tale og den offisielle åpningen.

Åpningsarrangementet med taler, underholdning og offisiell åpning ble streamet.

Powered by Labrador CMS