Implenia Norge samlet alle lærlinger og faddere til fellessamling
Formålet var blant annet å bli kjent med hva som forventes av de ulike rollene i et opplæringsløp og hvordan partene sammen kan jobbe for å videreutvikle dette samarbeidet.
29. januar samlet Implenia Norge alle sine lærlinger og faddere fra hele landet til felles samling.
Formålet var blant annet å bli kjent med hva som forventes av de ulike rollene i et opplæringsløp og hvordan partene sammen kan jobbe for å videreutvikle dette samarbeidet.
– Implenia tar hvert år inn lærlinger innen betongfag, fjell- og bergverksfag, anleggsmekanikerfaget og vei- og anleggsfaget. Vi har per i dag 19 lærlinger representert på ulike prosjekter over hele landet. Lærlinger er et fokusområde for Implenia og vi har som mål å ytterligere øke andelen lærlinger i selskapet, forteller Tone H. Backe, adm. dir. i Implenia Norge.
Hun åpnet dagen og benyttet anledningen til å understreke viktigheten av å ha en god lærlingeordning og dyktige fagarbeidere.
– For Implenia er det å ha et velfungerende opplegg på plass for våre lærlinger vesentlig for å være en seriøs aktør og å ha en bærekraftig virksomhet, forklarte Bachke deltakerne.
Det å bli kjent med rammene og forventningene som ligger i de ulike rollene som blant annet lærling, fadder, faglig leder, opplæringsbedrift og opplæringskontor var et gjennomgående tema hele dagen. Det var satt av tid til å bli bedre kjent på tvers av prosjekter og roller samt å utveksle erfaringer og gi innspill til forbedring og videreutvikling.
Et av de andre sentrale temaene for dagen var helse, miljø og sikkerhet. Fokuset på at alle skal komme trygt hjem fra jobb ble understreket og fulgt opp med et særlig fokus på sikkerhet for unge arbeidstakere i anleggsbransjen.
Dagen ble arrangert i samarbeid med opplæringskontorene Byggopp og OKAB, som begge hadde en aktiv rolle i programmet.
– Opplæringskontorene er viktige samarbeidspartnere for Implenia for å sikre en faglig og profesjonell ramme rundt lærlingeløpet, heter det i en melding fra Implenia.