Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket
Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket

Se Farriseidet-Porsgrunn fra lufta

Bygging av 22,5 kilometer dobbeltspor fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn går på skinner. Jernbaneverket viser nå prosjektet fra lufta, to år før planlagt ferdigstillelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Jernbanestrekningen, som har en samlet kostnad på 7,2 milliarder kroner, ble påbegynt i 2012, og skal etter planen stå ferdig i september 2018.

Det er bygget syv tunneler og ti bruer til det nye dobbeltsporet.

Tre av de fire tunnel- og grunnentreprisene er overtatt av Jernbaneverket, den siste biten blir overtatt i løpet av september, skriver Jernbaneverket i en pressemelding. Alle jernbanetekniske entreprenører er, ifølge meldingen, på plass.

Jernbaneverket har valgt å dele kontraktene på jernbaneteknikk inn etter fag. Spor og KL er samlet i en entreprise som Infranord Norge har vunnet. Høyspent og lavspent er samlet i en elkraft-entreprise som Caverion har vunnet, og Tele-arbeidene har gått til Relacom, heter det i pressemeldingen.

Elkraft og Tele er, ifølge meldingen, i full gang med å bygge ferdig en pilotstrekning i Kleivertunnelen, og med å innrede to av de 21 tekniske husene som er plassert langs strekningen. Planen er å bygge ferdig en strekning som skal godkjennes av Jernbaneverket, og deretter bruke denne som en mal for resten av anlegget.

Spor- og kontaktledningsarbeidene har også startet opp for fullt. I september skal Infranord kjøre ut 122.000 kubikkmeter pukk til nedre ballastlag, og i april 2017 kommer sporbyggertoget, skriver Jernbaneverket.

Powered by Labrador CMS