Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
Teknisk byggeleder tunnel, Gunstein Mork t.h. i Statens vegevsen i prat med entreprenøren. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
Flere tusen vegg- og takelementer som dette monteres. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen

Legger asfalt i Svartåstunnelen

Nå lever Svartåstunnelen på prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda virkelig opp til navnet. Meter på meter med svart asfalt legges nå ut i kjørebanene i de to tunnelløpene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

- Etter rensk og utkjøring av masser i fjor høst og vinter, er vi nå kommet langt med drenssystemer, oppbygging av vegen, asfaltering og montering av veggelementer for vann- og frostsikring, forteller teknisk byggeleder tunnel Gunstein Mork i Statens vegvesen til vegvesen.no.

Nå asfalteres vestre tunnelløp, mens østre tunnelløp allerede har fast dekke. Svartåstunnelen er om lag 1,5 kilometer lang og går fra Sellikdalen og vestover mot Trollerudmoen. Arbeidene utføres av Implenia Norge AS.

Ved tunnelmunningen i Sellikdalen er de nå i gang med å bygge portalene til de to tunnelene. De neste månedene vil det også pågå omfattende montering av vegg- og takelementer.

Av de rundt 7000 veggelementene som skal monteres i de fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda går flere tusen med til hver av de to lengste tunnelene, Svartås- og Kongsbergtunnelen.

Powered by Labrador CMS