Aker-sjef Øyvind Eriksen fortalte om sine digitaliseringserfaringer.

Øyvind Eriksen: Dette handler ikke om teknisk forståelse -men realt lederskap

Konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker ASA var tirsdag til stede for å dele av sine digitaliseringserfaringer for deltakerne i prosjektet "Digitalisering, Veikart 2.0", og kom med noen klare råd og betraktinger overfor de som var til stede for å diskutere veien videre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Aker har vært gjennom store digitale satsingsprosjekter og ser kontinuerlig på nye måter å arbeide etter - og har satset stort på teknologiutvikling, blant annet gjennom nye selskaper.

Eriksen la stor vekt på at det å gjennomføre digitale endringsprosesser er et topplederansvar, og at man må få med seg hele organisasjonen i dette arbeidet.

– Samtidig er et viktig alltid å ha en forretningsmessig tilhørighet til ny teknologi, understreker Eriksen.

Dette er de seks observasjonene/erfaringene i digitaliseringsarbeidet Eriksen kunne dele med byggenæringens ledere:

1 – Alltid ha en forretningsmessig tilnærming til ny teknologi. Man kan ikke overlate dette til it-avdelingene i selskapene.

2 – Man må ha eierskap og lederskap fra toppen, og ikke overlate dette til it-sjef og it-avdelingene i selskapene.

3 – Det er viktig å forankre transformasjonen av teknologien gjennom strategi og forretningsplaner. Dette er den aller mest kraftfulle måten å forankre softwaremulighetene i eget styre og for å få den kommunisert og forankret i organisasjonen generelt.

4 – Sett klare mål for verdiuttaket, som kostandkutt, produktivitetsuttak, miljø og HMS. Man må også bruke ressurser på å etablere referansepunkter.

5 – Man må mobilisere hele organisasjonen - og ikke gjøre dette til en oppgave for bare spesialistene.

6 – Ikke glem viktigheten av å endre arbeidsprosesser og forretningsmodeller.

Powered by Labrador CMS