Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Kostnadssprekk eller omfangssprekk i norsk samferdselsbygging?

16. juni inviterer NHO inn til et frokostmøte som tar for seg kostnadsøkningen innen norske samferdselsprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Her presenteres bl.a. rapporten «Årsaker til kostnadsøkninger i norske veiprosjekter» som Norconsult har utarbeidet for NHO.

Effektiv infrastruktur er en viktig forutsetning for et konkurransedyktig norsk næringsliv. De økonomiske rammene til veibygging har økt betydelig de senere årene. Nå hevdes det at mye av de økte bevilgningene spises opp av en kostnadsvekst i anleggsbransjen. Men stemmer dette? Er det riktig å kalle det kostnadsvekst når omfanget av prosjektet endrer seg vesentlig fra den først tidlige planleggingen til prosjektet står ferdig? Hva påvirker kostnadene i et veiprosjekt og hvordan får vi mest mulig vei for pengene?

Disse spørsmålene ønsker NHO og BNL å diskutere på et frokostmøte 16. juni.

I tillegg møter du:
- Ketil Solvik-Olsen, Samferdselsminister
- Ingebjørg Harto, NHO
- Jon Sandnes, BNL
- Ingrid Dahl Hovland, Nye Veier AS
- Bjørn Erik Selnæs, Statens vegvesen
- Sindre Blindheim, Norconsult

Les mer her

Powered by Labrador CMS