Stor beredskapsøvelse i Ulvintunnelen
Tirsdag 1. september avvikles en stor beredskapsøvelse i den lengste jernbanetunnelen på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.
Det skriver Fellesprosjektet i enpressemeldingpå sine nettsider.
Den 3.985 meter lange Ulvintunnelen inngår i den nye dobbeltsporparsellen langs Mjøsa, som åpner 23. november i år. Tunnelen, som ligger like syd for fylkesgrensen mellom Hedmark og Akershus, går delvis parallelt med Morskogstunnelen på E6.
Todelt hensikt
– Tunnelen har mye utstyr og installasjoner som skal bidra til sikker evakuering i en nødsituasjon, og vi ønsker for det første å se hvordan skilting, lys og andre nødsystemer fungerer under en evakuering, og avgjøre om det er forbedringer som må gjøres før tunnelen åpnes for trafikk, forteller kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli.
– For det andre er øvelsen en viktig anledning for mannskapene fra nødetatene til å trene på samhandling og innsats i tunnelen, etter at de i den senere tid har fått omvisning og gjort seg kjent med forholdene, uttaler han i pressemeldingen.
Scenariet for øvelsen er at det oppstår en brann i bremsesystemet på et persontog, slik at bremsene låses og toget stopper i tunnelen. Rundt 200 personer, blant annet fra Nordre Eidsvoll Idrettslag, deltar som markører, og skal spille reisende som må evakuere fra toget, heter det i meldingen.
Stenger for trafikk
Ulvintunnelen har tre rømningstunneler med én kilometers mellomrom. To av nødutgangene munner ut i dagen i området ved Brøhaug, mens den tredje fører til E6-tunnelen. Denne vil bli brukt under øvelsen, og det ene løpet i Morskogstunnelen blir derfor stengt for biltrafikk fra klokken 17 til 21. Trafikk på E6 i begge retninger må benytte nordgående løp og fremkommeligheten på E6 vil derfor bli redusert, heter det i pressemeldingen.
Aktiviteten med utrykningskjøretøyer, som blir størst i perioden mellom rundt klokken 18 og 20, vil berøre både E6 og lokalveien til og fra området Brøhaug/Morskogen, skriver Fellesprosjektet.