Illustrasjonsfoto: Arkiv

Jernbanetilsynet kritisk til beredskapen i Oslo

Statens jernbanetilsyn mener at kriseberedskapen i togtunnelen under Oslo er for dårlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver NRK Østlandssendingen på sine nettsider.

Jernbaneverket bruker opp mot 243 millioner kroner på å bedre brannsikkerheten i Oslotunnelen etter at Jernbanetilsynet gikk ut med flere kritiske pekefingre til kriseberedskapen i hovedstaden.

I høst konkluderte Statens jernbanetilsyn, etter et samarbeid med brannvesenet, med at Jernbaneverkets kriseberedskap i Oslotunnelen ikke er god nok.

– Vi er usikre på om folk vet hva de skal gjøre i en krise, og vi er usikre på om det utstyret som skal være tilgjengelig er tilgjengelig, sier direktør i Statens Jernbanetilsyn Erik Reiersøl-Johnsen til NRK.

– Risikoen er høyere enn den burde vært. Det betyr at vi er usikre om innsatsen vil være god nok hvis det skjer en ulykke.

Stengt i et døgn

Det var etter en øvelse i Oslo-tunnelen i fjor høst, etterfulgt av en ulmebrann like før jul samme år, at det ble oppdaget mangler i kriseberedskapen.

Under ulmebrannen hadde brannmannskapet store problemer med å finne kilden til brannen på grunn av tykk røyk, og tunnelen ble stengt i over ett døgn.

– Det har vært en utfordring over lenger tid å få satt jernbaneberedskapen på kartet, sier Reiersøl-Johnsen.

– Tar det alvorlig

Til sammen har Jernbaneverket satt av nær 243 millioner kroner for å utbedre brannsikkerheten i Oslotunnelen i år.

De skal monterer 49 nye vifter for å ventilere røyk i tunnelen.

– Vi har også en ny brannvannsledning som pumper ut 3000 liter vann i minuttet for å gi brannvesenet god tilgang på vann hvis det skulle oppstå en brann, sier Trude Isaksen, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket region Øst.

Og innen utgangen av januar neste år må alle krav fra tilsynet være utbedret. Det mener jernbaneverket at de skal klare.

– Det regner jeg med. Vi tar brannberedskap på alvor, avslutter Isaksen.

Powered by Labrador CMS