Illustrasjonsfoto. Brannmannskap ved det utbrente vraket av en lastebil i Oslofjordtunellen
Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpix
Rogaland-brannsjef varsler Ryfast-forsinkelser etter nei til øvingstunnel
Brannsjef Henry Ove Berg i Rogaland brann og redning IKS mener beredskapsmangel hos brannvesenet kan komme i veien for åpning av Ryfast i 2019.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Stavanger Aftenblad i sin papirutgave onsdag.
– Tiden renner fra oss. Ryfast åpner i 2019. Om ikke statlige penger og svar på direkte spørsmål om hvordan vi skal lære opp brannmannskapene til å møte nye oppgaver og utfordringer når det gjelder redningsarbeid i denne typen tunneler, kan Ryfast bli utsatt fordi beredskapen ikke er god nok, advarer brannsjef Henry Ove Berg i Rogaland brann og redning IKS.
Rogaland fylkeskommune har bedt om at en 700 meter lang anleggstunnel på Mekjarvik i Randaberg kommune gjøres om til øvingstunnel for brann- og redningsmannskaper. Vegdirektoratet har dog konkludert med at tunnelen, som er knyttet til Rogfast-forbindelsen, ikke er egnet som øvingstunnel, ettersom tunnelen blir stengt i den ene enden.
«En opplæringstunnel må ha fri tilgang til luft i begge ender eller gjennom et parallelløp», skriver direktoratet i et brev til Samferdselsdepartementet.
Å gjøre den foreslåtte tunnelen egnet som øvingstunnel vil, ifølge Vegdirektoratet, bli for kostbart. Statens vegvesen uttaler at Runehamartunnelen i Møre og Romsdal skal være i stand til å betjene brannmenn fra hele landet, men brannsjefen i Rogaland mener det blir for dyrt å sende mannskaper til Møre og Romsdal for den nødvendige treningen.