Statens vegvesen har valgt og ikke gå ut med innstillingen før klagefristen går ut, men prosjektleder Åge Brudeseth kan bekrefte at PNC ligger an til å få jobben.
Annonse
– Det er riktig at det er PNC som ligger an til å vinne konkurransen, men vi ønsker ikke å si mer før klagefristen går ut og vi er klare til å signere kontrakten med entreprenør, sier Brudeseth til Byggeindustrien.
PNC og Implenia med i sluttrunden
Det var som kjent kun PNC og Implenia som var med i sluttrunden om E16-prosjektet etter at Kruse Smith valgte å trekke seg fra konkurransen av kapasitetsmessige hensyn.
Statens vegvesen har gjennomført konkurransen med prekvalifisering og konkurransepreget dialog med to-konvolutt-system. I midten av desember gikk fristen ut for konvolutt en hvor entreprenørene svarte ut alle tildelingskriterier bortsett fra pris. I slutten av januar åpnet Statens vegvesen konvolutt to med prisen.
Åge Brudeseth ønsker foreløpig ikke å gå ut med detaljer rundt hvorfor PNC ble innstilt til jobben.
– Det jeg kan si er at begge de to entreprenørene som har vært med i sluttrunden var godt kvalifisert og har gitt gode løsninger og gode tilbud, sier Brudeseth.
Klagefristen går ifølge prosjektlederen ut lørdag 9. februar og intensjon er å skrive kontrakt med PNC uka etter.
– Hvis det ikke kommer klage på tildelingen er målsettingen å ha et oppstartsmøte med valgte entreprenør så raskt som mulig etter kontraktsigneringen, og vi har også en intensjon om å gjennomføre samhandlingsfasen i løpet av februar slik at entreprenør kan rigge seg til å starte byggingen, kommenterer Brudeseth.
PNC roser konkurranseformen
Forretningsutvikler Bettina Gross i PNC Norge, er godt fornøyd med at de er innstilt på E16-prosjektet. Hun roser konkurranseformen Statens vegvesen har valgt til prosjektet.
– Vi er glade for seieren og vi er veldig fornøyd med konkurranseformen med konkurransepreget dialog. Dette er en tilbudsform Statens vegvesen gjerne må forsette med, sier Gross.
Bruprosjekt
E16-prosjektet mellom Eggemoen og Åsbygda omfatter byggingen av 1600 meter ny vei med den cirka 600 meter lange Randselva bru som prosjektets hovedoppgave. Entreprenøren skal også bygge ny rundkkjøring mellom ny og eksisterewnde E16 ved Eggemonen, og cirka 500 meter gang- og sykkelvei. I kontrakten ligger også byggingen av en sikkerhetstunnel over jernbanen og Kistefossvegen.